جاذبه های گردشگری

به صفحه معرفی برترین جاذبه های گردشگری ایران و جهان خوش آمدید

جاذبه های گردشگری

به صفحه معرفی برترین جاذبه های گردشگری ایران و جهان خوش آمدید

اگر می خواهید با برترین اماکن دیدنی جهان آشنا شوید با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه های دیدنی سرزمین پهناورمان ایران و کشورهای معروف جهان آشنا سازیم.

۳۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چک لیست کمپینگ

کمپینگ یا چادر زدن در دل طبیعت، یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های تفریحی است که علاقه‌مندان به طبیعت، فرصت لذت بردن از آن را از دست نمی‌دهند. کمپینگ هم مثل هر کار دیگری، اصول و قواعد خاص خود را دارد. در کمپینگ چون با طبیعت در ارتباط هستید و در طبیعت، ناشناخته‌ها و حوادث غیرمنتظره وجود دارد، باید با آمادگی کامل برای آن برنامه‌ریزی کنید. 

شاید در ابتدا و اگر تجربه کمپینگ نداشته باشید، این کار برایتان سخت به نظر برسد. اینکه اسباب و وسایلتان را جمع کنید، در دل طبیعت چادر بزنید، با وسایل محدود آشپزی کنید و دوباره همه وسایل را جمع کنید و به خانه برگردید. ولی اگر یک بار کمپینگ را تجربه کنید متوجه می‌شوید که این تجربه لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی ارزش تحمل سختی‌ها و چالش‌ها را دارد.

کمپینگ و جذابیت آن برای دوستداران طبیعت

هر کسی که به طبیعت علاقه‌مند باشد، بدون تردید از چادر زدن در آن و گذراندن ساعات و روزها در دامان طبیعت لذت می‌برد. خوابیدن زیر نور ستاره‌ها، تنفس هوای تازه، بیدار شدن با تابش اولین اشعه‌های خورشید در صبح زود، بوی گل‌های تازه و برگ‌های مختلف درختان، عطر خاک باران خورده، لذت استفاده از ساده‌ترین وسایل برای تهیه لذیذترین غذاها، صدای عبور آب از روی سنگ‌های کف رودخانه و وزش گاه ‌و بیگاه باد که درختان سر به فلک کشیده را تاب می‌دهد، همگی از جذابیت‌های کمپینگ است. غیر از این لذت‌های تکرارنشدنی که این روزها در زندگی ماشینی و مدرن ما جای خالی آن حس می‌شود، کمپینگ فواید متعددی برای سلامت روح و جسم دارد.

فواید کمپینگ برای سلامت جسم و روح

فرقی نمی‌کند که اهل کدام فعالیت تفریحی در دل طبیعت باشید؛ دوچرخه سواری، کوه‌نوردی یا سایر فعالیت‌ها. در هر صورت، کمپینگ فرصتی برایتان فراهم می‌کند تا برای چند روز بدون هیچ مزاحمتی، از اوقات خود در دل طبیعت لذت ببرید. شاید باور نکنید ولی همین تجربه کوتاه مدت می‌تواند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری برای شما به ارمغان بیاورد. می‌پرسید چطور؟ مزایای کمپینگ برای سلامت و روح و جسم را بخوانید تا متوجه شوید که همین تفریح چند روزه و ارزان، چطور می‌تواند حال و هوای شما را حسابی عوض کند، مخصوصا در شرایطی که برای جلوگیری از انتشار کرونا، باید از سفر به مناطقی که مردم هستند، پرهیز کرد.

 

طبیعت، درمان طبیعی دردها

در کمپینگ، مستقیما با طبیعت در ارتباط هستید. در طبیعت می‌خوابید و در طبیعت بیدار می‌شوید. حضور در طبیعت برای سلامت روحی مفید و حتی ضروری است. این کار می‌تواند استرس‌های روانی را کاهش دهد و باید یکی از اولویت‌های زندگی در هر سنی باشد.

دوری از دنیای دیجیتال

دنیای پرزرق‌وبرق دیجیتال، مثل باتلاقی است که خیلی زود می‌تواند ما را در خودش فرو ببرد. گرچه زندگی دیجیتال، کارها را برای ما راحت‌تر کرده و برقراری ارتباط با دنیا به سادگی آب خوردن شده است ولی نباید از خطرات و آسیب‌های آن چشم بپوشیم. فرو رفتن در این زندگی دیجیتال و جدا شدن از طبیعت، اثرات مخرب روحی برای افراد به دنبال دارد. استرس، نشستن طولانی‌مدت در یک جا، اضطراب ناشی از خواندن خبرهای خوب و بد از گوشه و کنار دنیا، ترس از دست دادن محتوای مفید و جالب در شبکه‌های اجتماعی و ترس از بی‌خبر ماندن تنها گوشه‌ای از آسیب‌های روانی زندگی دیجیتال است. کمپینگ، فرصتی فراهم می‌کند تا از این آسیب‌ها فاصله بگیرید؛ حتی اگر شده برای مدتی کوتاه.

 

مزایای کمپینگ برای سلامت روان را در ادامه فهرست‌وار اشاره می‌کنیم:

  •  

    افزایش تمرکز و عملکرد شناختی مغز

در کمپینگ تجربه‌های جدیدی خواهید داشت که در زندگی عادی و روزمره هرگز با آن مواجه نمی‌شوید. قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید، شما را وادار می‌کند که تمرکز کنید و از عملکرد شناختی مغز برای درک شرایط و اتخاذ تصمیم درست استفاده کنید.

  •  

    کاهش سطح استرس و خشم

استرس و خشم، این روزها عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی آدم‌ها است؛ از تپش قلب گرفته تا مشکلات تنفسی و بیماری‌های عصبی. حضور در دل طبیعت، شنیدن صداهای گوش‌نواز، لذت بردن از هوای تازه، همگی دست به دست هم می‌دهند تا سطح استرس شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. نتیجه کاهش استرس، خلاص شدن از شر بیماری‌های است که با استرس ایجاد می‌شوند.

  •  

    تمرین استقلال هم برای بزرگسالان و هم برای بچه‌ها

در طبیعت گاهی در شرایطی قرار می‌گیرید که مجبور می‌شوید بسیاری از کارها را خودتان و بدون تکیه به دیگری انجام دهید. این شرایط باعث می‌شود که افراد، استقلال بیشتری پیدا کنند و از این به بعد، از قرار گرفتن در شرایط سخت نترسند.

  •  

    برقراری روابط قوی خانوادگی و دوستانه

در کمپینگ باید با همکاری هم، کارها را پیش ببرید. روابط قوی خانوادگی و دوستانه نتیجه همکاری برای انجام کارها یا تلاش برای از میان برداشتن موانع است. حتی گاهی مجبور می‌شوید به خاطر همسفران خود از خودگذشتگی کنید.

  •  

    مواجهه با چالش‌های جدید و به دست آوردن مهارت‌های جدیدی بر اثر تجربه

کمپینگ در دل طبیعت همیشه آرام و بی‌دغدغه و بدون سختی طی نمی‌شود. گاهی برای طی کردن مسیر، برای مواجهه با حوادث طبیعی یا برای انجام ساده‌ترین کارها که در خانه به راحتی انجام می‌شود، با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید. این چالش‌ها فرصتی هستند تا صبر و تحمل خود را بالا ببرید و مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید.

  •  

    افزایش قدرت بدنی

حضور در دل طبیعت، بالا رفتن از صخره‌ها و تپه‌ها، جمع کردن چوب برای تهیه آتش، طی کردن مسیر برای پیدا کردن جای خوب، همه اینها مستلزم این است که فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت بدنی به همراه هوای تازه‌ای که استشمام می‌کنید، دست به دست هم می‌دهند تا قدرت بدنی شما افزایش پیدا کند.

 در نهایت، مهم‌ترین ارمغان کمپینگ، خاطره‌های شیرینی است که یک عمر همراهتان خواهند بود.

 

نکاتی که برای تجربه یک کمپینگ فراموش‌نشدنی باید بدانید

اگر تجربه اول شما باشد، شاید برای این کار استرس داشته باشید. ولی جای نگرانی نیست. می‌توانید برای اولین کمپینگ خود، از تجربیات سایر افراد بهره‌مند شوید تا بتوانید سفری بدون دردسر داشته باشید. در ادامه چند نکته مهم را می‌خوانید که کمک می‌کند کمپینگ بهتر و بی‌دردسرتری داشته باشید و وقت بیشتری را برای تفریحات در فضای باز بگذارید.

۱. سایز چادر را درست انتخاب کنید

چادر یکی از مهم‌ترین وسیله‌های کمپینگ است. با توجه به تعداد نفرات، چادری انتخاب کنید که به اندازه کافی برای همه افراد، جا داشته باشید. توصیه می‌کنیم که صرفا به اعداد ارائه شده توسط شرکت سازنده اکتفا نکنید و خودتان ابعاد و داخل چادر نصب شده را ببینید و بعد چادر مناسب را خریداری کنید. در انتخاب جنس چادر دقت کنید. چادرهای ضدآب و نفوذناپذیر بخرید. برای کمپینگ سعی کنید تا جایی که ممکن است، باکیفیت‌ترین وسایل را بخرید. مطمئنا دوست ندارید وسط خوش‌گذرانی، بلایی سر چادرتان بیاید و تفریح را خراب کند.

همیشه سعی کنید چادری که کمی بزرگتر از نیازتان باشد بخرید تا کمپینگی راحت‌تر داشته باشید.

۲. زودتر خودتان را به محل کمپ برسانید

برای اینکه بتوانید از کمپینگ خود بیشترین لذت را ببرید، خودتان را زودتر به محلی که در نظر گرفته‌اید، برسانید. اگر جای شلوغ و کمپ‌سایت‌های پارک‌ها باشد، وقتی زودتر بروید، می‌توانید جای بهتری پیدا کنید و اگر در دل طبیعت بکر باشد، هر چه زودتر بروید، فرصت بیشتری برای تفریح دارید و زودتر می‌توانید کارهایی مثل راه‌اندازی چادر و آماده کردن غذا را انجام دهید. سعی کنید همیشه قبل از تاریک شدن هوا به مقصد برسید. چون ممکن است نصب چادر و آماده کردن وسایل طول بکشد و در تاریکی به مشکلات فراوانی بربخورید.

۳. مناطق مرتفع‌تر را انتخاب کنید

مناطق مرتفع ممکن است در معرض وزش باد به نظر برسند یا اینکه حس کنید به اندازه کافی دنج و امن نیستند ولی باید این نکته را هم در نظر بگیرید که در نواحی کم ارتفاع‌تر مثلا پایین دره‌ها، ممکن است بر اثر بارندگی مشکلات زیادی برایتان ایجاد شود. مثلا جایی که نشسته‌اید، شاید بر اثر بارندگی آب جمع شود. همچنین در دره‌ها و رودخانه‌ها احتمال راه افتادن سیلاب وجود دارد.

۴. استفاده از وسایل را قبل از شروع کمپینگ، یاد بگیرید

اگر علاقه‌مند به کمپینگ باشید، حتما وسایل لازم را تهیه کرده‌اید یا در شرف تهیه آن هستید. بسیاری از این وسایل شیوه کارکرد خاصی دارند و اگر قبلا با آنها کار نکرده باشید، ممکن است نتوانید در زمان لازم از آن استفاده کنید. مثلا قطب‌نما، یکی از وسایلی است که در طبیعت‌گردی نیاز است. شیوه استفاده از قطب‌نما برای جهت‌یابی و یپدا کردن مسیر روی نقشه را از قبل یاد بگیرید.

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که برپا کردن چادر و وسایل پخت و پز را از قبل در خانه انجام دهید تا با آن آشنایی داشته باشید و در طبیعت، خیلی زود بتوانید چادر بزنید. به این ترتیب، از سالم بودن وسایل‌تان هم مطمئن می‌شوید و بعدا در صورت نیاز با چراغ قوه بدون باتری، فندک خراب و  چادر پاره مواجه نمی‌شوید.

 

۵. در طول شب گرم بمانید

در طبیعت معمولا شب‌ها هوا سردتر است. گول آفتاب داغ ظهر را نخورید و شب با لباس مناسب بخوابید. از کیسه خواب باکیفیت، زیرانداز گرم و نرم استفاده کنید و لباس اضافه‌تر بپوشید تا در طول شب سردتان نشود. هرگز داخل چادر را با وسایل گرمایشی گرم نکنید. ممکن است با این کار خودتان را در معرض مسمومیت با گاز منواکسید کربن قرار دهید یا حتی ممکن است حوادث خطرناکی مثل آتش‌سوزی برایتان پیش بیاید.

۶. در سایه چادر بزنید

شاید برای دقایق اول، قرار گرفتن زیر تابش آفتاب برایتان لذت‌بخش باشد ولی وقتی مدتی از قرار گرفتن زیر آفتاب بگذرد، کم کم اذیت می‌شوید. گرمتان می‌شود، کلافه می‌شوید و پوست‌تان می‌سوزد. علاوه بر این، شاید باورتان نشود که حتی یک شیء کوچک حتی بطری آب هم می‌تواند بر اثر تابش آفتاب، جرقه شروع آتش‌سوزی باشد. مثلا بطری آب می‌تواند مثل یک ذره‌بین عمل کند، نور آفتاب را در جایی متمرکز کند و اگر شیء سوختنی و برگ خشک در آن نزدیکی باشد، باعث ایجاد آتش‌سوزی شود.

۷. از مواد غذایی به خوبی نگهداری کنید

نگه داشتن مواد غذایی داخل چادر ایده بسیار بدی است. به چند دلیل: یکی اینکه ممکن است بر اثر گرما فاسد شود. دوم اینکه گذاشتن غذا در چادر، حشرات و حتی بسیاری از حیوانات را می‌تواند به سمت چادر شما بکشاند. در بعضی از مقصدها، حشرات ممکن است سمی و بسیار خطرآفرین باشند. بنابراین مواد غذایی را در صندوق ماشین یا در کول‌باکس (جعبه خنک‌ نگهدارنده غذا) نگهداری کنید.

۸. لباس کافی همراه ببرید

در طبیعت ممکن است اتفاقات زیادی پیش بیاید که باعث شود لباس‌های تن‌تان قابل استفاده نباشند. مثلا ممکن است لباس‌تان پاره شود یا در رودخانه خیس شود. در این شرایط، باید لباس اضافه داشته باشید که در صورت خیس شدن یا خراب شدن لباس، آن را عوض کنید. این نکته را بیشتر از همه در مورد کودکان باید رعایت کنید. چون آنها معمولا بیشتر از بزرگسالان نیاز به لباس پیدا می‌کنند و زود لباس‌ها را خیس و کثیف می‌کنند. علاوه بر این، برای خودتان و به خصوص بچه‌ها یک لباس گرم‌تر همراه ببرید تا در زمان تغییرات آب‌وهوایی، لباس کافی داشته باشید و گرم بمانید.

۹. کمک‌های اولیه را یاد بگیرید

در طبیعت باید آماده خطرات و آسیب‌ها باشید. کمک‌های اولیه را یاد بگیرید و حتما جعبه یا کیف کمک‌های اولیه همراه‌تان داشته باشید. استفاده از تک تک وسایل آن را یاد بگیرید. حتی شماره‌های ضروری را یادداشت کنید و همراه ببرید.

۱۰. قبل از حرکت، وسایل خود را چک کنید

قبل از اینکه راه بیافتید حتما بررسی کنید که همه وسایل لازم را همراه دارید. برای این کار برای خودتان یک چک لیست فراهم کنید که در ادامه ما هم به شما چک‌لیستی را پیشنهاد می‌کنیم. تک تک وسایل را از روی چک‌لیست برسی کنید و در کوله بگذارید.

۱۱. کیسه پلاستیکی همراه ببرید

یکی از چیزهایی که در کمپینگ باید همراه داشته باشید کیسه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی است. از این کیسه‌ها و ظرف‌ها برای نگهداری مواد غذایی یا جمع‌آوری زباله استفاده کنید. هیچ زباله‌ای را در طبیعت رها نکنید. تنها چیزی که باید از طبیعت به خانه بیاورید خاطره‌های خوب است و تنها چیزی که باید از خودتان در طبیعت به جا بگذارید، جای قدم‌های شماست.

۱۲. حفظ حریم شخصی دیگران را فراموش نکنید

اگر در جایی چادر می‌زنید که افراد دیگری هم حضور دارند و نسبتا شلوغ است، تا جایی که ممکن است، از چادر دیگران فاصله بگیرید. قطعا هم شما و هم دیگران، دوست دارید وقتی در طبیعت و همراه خانواده هستید، حریم شخصی داشته باشید. پس هم در انتخاب مکان چادر دقت کنید و هم اینکه سعی کنید با کارهایی مثل سرو صدای زیاد، آرامش دیگران را به هم نزنید.

۱۳. از بردن وسایل زیاد اجتناب کنید

سعی کنید برای کمپینگ فقط وسایل ضروری را ببرید. البته همراه داشتن بسیاری از وسایل، ممکن است آرامش خاطر یا راحتی بیشتری برایتان به همرا داشته باشد، ولی فراموش نکنید که این کار، بارتان را سنگین و دور و برتان را شلوغ می‌کند. جمع کردن و دوباره مرتب چیدن این وسایل، حسابی وقت می‌گیرد. پس سعی کنید که وسایل ضروری را ببرید تا سبک‌تر حرکت کنید.

 

۱۴. برای اولین کمپینگ، یک مقصد نزدیک انتخاب کنید

اگر تازه کار هستید و قبلا تجربه کمپینگ نداشته‌اید، برای اولین تجربه، مقصدی را انتخاب کنید که نزدیک خانه باشد. البته هر چقدر که دورتر بروید می‌توانید جای دنج‌تر و بکرتری پیدا کنید ولی تا زمانی که با شرایط زندگی در طبیعت کاملا آشنا نشده‌اید بهتر است که مقصدهای دور از خانه را انتخاب نکنید.

۱۵. آب‌وهوا را بررسی کنید

اگر مقصدهای دور از خانه را انتخاب می‌کنید، قبل از کمپینگ حتما آب‌وهوا را بررسی کنید. مطمئنا دوست ندارید تفریح شما با بارش باران و جاری شدن سیل خراب شود. اگر از طرف هواشناسی توصیه می‌شود که نزدیک رودخانه چادر نزنید یا برنامه خود را کنسل کنید، حتما به این توصیه‌ها توجه کنید. در نهایت اگر احتمال ضعیف تغییرات آب و هوایی مثلا بارش‌های کم و رگباری وجود دارد، وسایل لازم برای حفظ خود از باران را بردارید.

۱۶. آب همراه ببرید

همیشه چند بطری آب به همراه داشته باشید. ممکن است تصمیم بگیرید که در جایی چادر بزنید که با آب فاصله دارد. در این صورت برای نوشیدن و شست‌‌وشو می‌توانید از آبی که به همراه دارید استفاده کنید.

۱۷. به دیگران در مورد مقصد خود اطلاع دهید

شاید بسیاری از شما فیلم « ۱۲۷ ساعت» را دیده باشید. فیلمی که بر اساس تجربه واقعی یک کوهنورد ساخته شده و سرگذشت او را در حالی که ۵ روز در کوهستان بین تخته‌سنگ‌ها گیر افتاده به تصویر می‌کشد. او به هیچ‌کس نگفته بود که کجا می‌رود و هیچ امیدی نداشت که کسی پیدایش کند. پس از ۵ روز دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ، سرانجام راهی دردناک برای رهایی از این شرایط پیدا می‌کند و خودش را نجات می‌دهد. البته نگران نشوید! این اتفاقات معمولا نادر است ولی در هر صورت شما باید آمادگی داشته باشید.

اگر برای کمپینگ در جایی دور از دید و در طبیعت بکر برنامه‌ریزی می‌کنید، حتما باید به دیگران مثلا یکی از دوستان یا اعضای خانواده که همراه شما نیستند، در مورد برنامه خود اطلاع دهید. دقیقا به آنها بگویید که چه زمانی قصد رفتن دارید و کی برمی‌گردید. مقصد مورد نظرتان را هم اطلاع دهید.

 

چک لیست کمپینگ

کمپینگ می‌تواند تفریحی فراموش‌نشدنی و جذاب باشد اگر اصول آن را رعایت کنید و وسایل لازم را همراه‌تان ببرید. وقتی قرار است روزها از خانه دور باشید و به شهر دسترسی نداشته باشید، بدیهی است که باید وسایلی را همراه ببرید. علاوه بر این باید وسایلی را هم برای حل مشکلاتی که در طبیعت ایجاد می‌شود، همراهتان ببرید. در واقع باید برای همه شرایطی که ممکن است پیش بیاید، آماده باشید. این شرایط ممکن است حتی ناخوشایند باشد مثلا، جراحت‌ها و آسیب‌های جسمی.

البته به مرور زمان که کمپینگ را بیشتر تجربه کنید، بر اساس تجربه می‌توانید وسایل همراه‌تان را انتخاب کنید و تغییر دهید یا هر چیزی که لازم نیست از وسایل خود حذف کنید. ولی اگر تازه‌کار هستید یا برای اولین بار کمپینگ را تجربه می‌کنید، بد نیست که از تجربه دیگران استفاده کنید و وسایلی که باتجربه‌ها توصیه می‌کنند، همراه ببرید. در ادامه چک لیستی از وسایل لازم برای کمپینگ را مشاهده می‌کنید. بسته به مقصد کمپینگ، می‌توانید وسایل دیگری به آن اضافه کنید یا هر چیزی لازم نیست از این فهرست حذف کنید.

وسایلی که با خودتان می‌برید تا حد زیادی به مقصد مورد نظر، مدت زمان و میزان در دسترس بودن آن مقصد بستگی دارد. ولی در مجموع، وسایلی که در ادامه نام می‌بریم بهتر است که در کوله‌پشتی کمپرها وجود داشته باشد.

وسایل اصلی و پایه

  • چادر
  • زیرانداز
  • کیسه خواب
  • بالش و پتو
  • اجاق گاز کمپینگ یا ابزارها و وسایل لازم برای درست کردن آتش
  • ماهیتابه و ظروف آشپزی، کتری و لیوان، فلاسک
  • کارد و چنگال و قاشق
  • چاقوی سوئیسی یا چندکاره
  • ظرف برای نگهداری آب
  • لامپ و چراغ قوه با باتری اضافه
  • دستمال حوله‌ای و دستگیره

ابزارهای مورد نیاز برای شرایط خاص

  • جعبه کمک‌های اولیه
  • اره و چکش
  • طناب
  • سوت
  • قیچی و نخ و سوزن
  • درب قوطی باز کن
  • فندک و کبریت و زغال

وسایل بهداشتی و ایمنی

  • داروهای شخصی (اگر دارو مصرف می‌کنید به اندازه لازم همراه ببرید)
  • کیف کمک‌های اولیه
  • کرم ضدآفتاب
  • شوینده‌های دست آنتی‌باکتریال و دستمال مرطوب
  • دستمال توالت
  • دستمال کاغذی
  • اسپری‌های دورکننده حشرات برای مقصدهایی که حشرات مزاحم و خطرناک دارند
  • فیلترها یا قرص‌های تصفیه آب

وسایلی که همراه داشتن آنها مفید است

  • پاوربانک

حتما گوشی خود را همراه ببرید تا در صورت نیاز از آن استفاه کنید. می‌توانید نقشه مقصدتان را نیز در گوشی ذخیره کنید. از گوشی می‌توانید برای کارهایی مثل اطلاع رسانی، پیدا کردن اعضای گروه،  پیدا کردن مسیر استفاده کنید. اگر فکر می‌‌کنید که کمپینگ شما بیشتر طول می‌کشد و ممکن است شارژ گوشی تمام شود، پاوربانک همراه ببرید.

  • چتر

چتر یکی از وسایلی است که می‌تواند چندین کاربرد داشته باشد. یکی اینکه می‌تواند مانعی در برابر تابش آفتاب باشد و دیگر اینکه در باران، مانع از خاموش شدن اجاق و آتش شود.

 

کمپینگ فرصتی عالی برای لذت بردن از طبیعت است. شما را قوی‌تر، شادتر و سالم‌تر می‌کند. تفریحی تقریبا ارزان است که برای تجربه کردن آن لازم نیست راه‌های دور بروید. تنها کاری که باید بکنید، آماده کردن وسایل و انتخاب کردن زمان و مکان و همسفران خوب است. مهم‌ترین چیزی که باید همراه خودتان ببرید، عشق به طبیعت و اهمیت دادن نسبت به آن است. از طبیعت فقط خاطرات خوب به خانه بیاورید و فقط تصاویر زیبا شکار کنید.

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

سفر یکی از بهترین لذات و تفریحات در زندگی ماست. لذت کشف مکان‌ها و فرهنگ‌های جدید در کنار رفع خستگی و به دست آوردن انرژی برای ادامه‌ی زندگی روزمره بخشی از دلایل بی‌شمار ما برای تجربه‌ی یک مسافرت دل‌چسب و دوست‌داشتنی هستند. اما چه نکاتی را قبل از عزیمت به سفر باید مد نظر قرار داد؟ فرقی نمی‌کند برای یک مسافرت خانوادگی برنامه‌ریزی می‌کنید یا قصد دارید تنها سفر کنید. برنامه‌ی مسافرت باید با کمترین هزینه و کمترین میزان نگرانی قبل و در حین سفر باشد. یادتان باشد قرار است برای بهتر شدن حال خودمان برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین رعایت کردن یک سلسله اصول باعث می‌شود تا بهترین نتیجه را از سفرمان بگیریم. پیش از هر چیز باید یک چک‌لیست حاضر کنیم تا چیزی از قلم نیفتد. در ابتدا باید بدانیم برای هر نوع مسافرت به چه چیزهایی احتیاج داریم و به خاطر داشته باشیم عناوین این لیست باید به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی ما کمک کنند. اگر برای نوشتن فهرست کارهای ضروری پیش از سفر نیاز به کمک دارید با این راهنمای سفر همراه باشید.

قدم اول – مقصد خود را انتخاب کنید

می‌خواهیم به کجا سفر کنیم؟ جواب این سوال اولین قدم برای برنامه‌ریزی سفر است. مقصد سفر تا حد زیادی مشخص می‌کند ما به چه میزان بودجه و زمان برای لذت بردن از مسافرت احتیاج داریم. قرار است مقصد یکی از شهرها یا مناطق کشور خودمان باشد یا می‌خواهیم شهر یا منطقه‌ای را در یک کشور خارجی ببینیم؟ به هر حال به خاطر داشه باشید هدف ما از سفر سپری کردن زمانی خاطره‌انگیز، استراحت و تفریح است و بدترین اتفاق در طول سفر نگرانی مدام بابت بودجه و هزینه‌های مالی! در ابتدا باید بررسی کنیم گه چقدر زمان در اختیار ماست. اگر درگیر زندگی کارمندی هستید و تنها یکی دو هفته در طول سال برای مسافرت در اختیار دارید مراقب باشید که بخشی از آن را برای رسیدن به مقصد یا برگشتن به خانه هدر ندهید. اما اگر فرصت سفر شما بیش از دو هفته است می‌توانید طی کردن مسیر را هم به عنوان بخشی از مسافرت در نظر گرفته و از اختصاص دادن زمان به آن لذت ببرید.
نکته مهم بعدی برای برنامه‌ریزی بهتر توجه به همسفران است. قصد داریم تنها و با یک کوله‌پشتی راهی سفر شویم یا یک سفر دوتایی را با همسرمان در پیش داریم. قرار است رفقای قدیمی همسفرمان باشند یا می‌خواهیم خانواده را در یک مسافرت جذاب همراهی کنیم؟ به یاد داشته باشید بهتر است قبل از سفر با دیگر اعضای گروه صحبت کنیم و از ایده‌ها و علائق یکدیگر مطلع شویم. این‌کار باعث می‌شود تا چنددستگی در مقصد به حداقل میزان ممکن رسیده و همه‌ی اعضای گروه بتوانند از تفریحات مشترک لذت ببرند. بدون شک یک فرد علاقمند به آثار تاریخی از گذراندن تمام وقت خود در مراکز خرید هیچ لذتی نخواهد برد! تحت هیچ شرایطی تصمیم‌گیری برای تمام برنامه‌های سفر را به عهده‌ی یک نفر نگذارید. مسافرت دسته‌جمعی زمانی لذت‌بخش خواهد بود که بخشی از علائق و تفریحات تمام افراد گروه در برنامه‌ی آن گنجانده شده باشد.
برای لذت بردن از زمان و هزینه‌ای که صرف می‌کنید، مقصدی را انتخاب کنید که امکان لذت‌ بردن از علائق و تجربیات جدید را برای شما فراهم می‌کند. ابتدا باید خودتان را بشناسید!‌ اهل استراحت مطلق هستید یا فقط برای ماجراجویی بار سفر می‌بندید؟ منطقه‌ی ساحلی محبوب شماست یا کوهستان حال شما را خوب می‌کند؟ هوای گرم تابستانی را می‌پسندید یا از قدم زدن در مقصد محبوب‌تان با پالتو و شال‌گردن لذت می‌برید؟ اصلا اوضاع حساب بانکی‌تان چگونه است و چقدر حاضرید برای لذت بردن از مسافرت هزینه کنید؟ هتل پنج ستاره‌ی لوکس، هاستل یا کمپ در فضای باز؟ با پاسخ دادن به این سوالات شما می‌توانید لیست خود را حاضر کرده و سفری رویایی و به‌یادماندنی را رقم بزنید.
به خاطر داشته باشید زمان سفر هم از اهمیت بالایی برخوردار است. شلوغی مقصد مورد نظر شما و آب و هوا نقش مهمی را در کیفیت سفرتان بازی می‌کنند. حتما بررسی کنید فصل سفر مناسب به مقصد شما چه ماه‌هایی از سال است. (هرچند بسیاری از افراد خلوت بودن مقصد را به فصل مناسب ترجیح می‌دهند تا مجبور نباشند در میان موج جمعیت پیچ و تاب بخورند.) اگر زمان مسافرت شما محدود به تعطیلات رسمی و همگانی نیست، شما یک مسافر خوش‌شانس محسوب می‌شوید. افرادی که زیاد اهل مسافرت هستند همواره توصیه می‌کنند برای لذت بردن از سفر، پول و زمان خود را در تعطیلات که اوج زمان مسافرت است هدر ندهید.

قدم دوم – تهیه بلیت
دومین قدم مهم برای سفر تهیه‌ی بلیت با کمترین هزینه‌ی ممکن است. اگر قصد یک مسافرت جاده‌ای با اتومبیل شخصی خود را داشته باشید، گذشته از هزینه‌ی سوخت تقریبا بخش مهمی از بودجه‌ی سفر را پس‌انداز می‌کنید. اما اگر قرار است با اتوبوس، قطار یا هواپیما سفر کنید، با پیدا کردن بلیت‌های ارزان می‌توانید پول بیشتری را در مقصد صرف لذت بردن از جذابیت‌های موجود کنید. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چگونه برخی از دوستان‌تان با درآمدی حتی کمتر از شما مرتبا راهی سفرهای جذاب و هیجان‌انگیز می‌شوند. بدون شک یکی از مواردی که سفرهای متنوع را ممکن می‌کند پیدا کردن بلیت‌هایی با قیمت‌های خارق‌العاده است. به لطف آژانس و وب‌سایت‌های تهیه‌ی بلیت که این روزها کم‌تعداد هم نیستند می‌توان بلیت‌های فوق‌العاده ارزان‌قیمتی را پیدا کرد. باید به یاد داشت که هرچه زودتر برنامه‌ی سفر خود را آماده و برای خریدن بلیت اقدام کنید، شانس بیشتری برای پرداخت هزینه‌ی کمتر خواهد داشت. اما همیشه نباید کیفیت و زمان را فدای قیمت پایین‌تر بلیت کرد. اگر در طول یک سال تنها فرصت برنامه ریزی برای یک سفر یکی دو هفته‌ای در اختیار شماست، بهتر است با پرداخت مبلغی بیشتر، بلیت یک پرواز مستقیم را برای کمتر تلف شدن زمان سفر تهیه کنید.
با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی را برای تهیه‌ی بلیت پیدا کنید. این سرویس‌ها با جست‌وجو از میان هزاران پرواز و صدها ایرلاین پایین‌ترین قیمت‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند. وجود پیشنهادهای ویژه از سوی ایرلاین‌ها یا پروازهای چارتر در مواقع مختلف سال امکان سفرهای کم‌هزینه را برای شما فراهم می‌آورند. با شناور شدن قیمت بلیت‌ها، گاهی هزینه‌ی مسافرت به صورتی باورنکردنی پایین می‌آید. گذشته از سایت‌های جستجوی بلیت، گاهی با مراجعه‌ی مستقیم به وب‌سایت یا دفاتر رسمی شرکت‌های هواپیمایی می‌توان بلیت‌های ارزان‌تری هم پیدا کرد.

قدم سوم – محل اقامت خود را از پیش رزرو کنید
انتخاب محل اقامت بخش مهم دیگری از بودجه‌ی سفر شماست. با انتخاب یک محل مناسب مطابق با نیاز و بودجه، می‌توانید از طرفی حجم زیادی از استرس احتمالی خود را در حین مسافرت کم کنید و از طرف دیگر به جای صرف هزینه‌ی نادرست، پول بیشتری را خرج تفریح و گشت‌وگذار کنید. به خاطر داشته باشید که در مورد انتخاب محل اقامت صرفا هزینه‌ی کمتر ملاک درست خرج کردن نیست. بلکه باید مطمئن باشید محل انتخاب شده واقعا ارزش هزینه‌ی که می‌کنید را داشته باشد. از سوی دیگر طول مدت مسافرت و هزینه‌های معمول مقصد تا حد زیادی مشخص می‌کند که شما باید چه نوع اقامتگاهی را انتخاب کنید. فاصله‌ی مناسب از دیدنی‌های مقصد می‌تواند تا میزان زیادی از هزینه‌ی حمل‌‌ونقل شما در مقصد کاسته و شما را از وسایلی مانند تاکسی یا مترو بی‌نیاز کند.
گذشته از مورد فاصله، نوع و تعداد همسفر هم در انتخاب محل اقامت اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر برنامه مسافرت خانوادگی و تعداد زیادی همسفر دارید، هتل-آپارتمان‌ها انتخاب مناسبی برای شما هستند. این نوع اقامتگاه یک آشپزخانه‌ی کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌ی وعده‌های غذایی در سفر کم کند. همچنین وجود اتاق‌های خواب جداگانه باعث می‌شود تا افراد خانواده به راحتی استراحت کرده و خستگی فعالیت روزانه را برطرف کنند. امکان شستن لباس‌ها دیگر ویژگی هتل-آپارتمان‌هاست که می‌تواند بخشی دیگر از هزینه‌های سفر را پس‌انداز کند. اما مهم‌ترین ویژگی این نوع اقامت‌گاه هزینه‌ی کلی آن‌هاست. هرچه تعداد افراد گروه بیشتر باشد می‌توان با گرفتن آپارتمانی بزرگتر، هزینه‌ی آن را بین تمام افراد یا خانواده‌ها تقسیم کرد. هرچند اقامت در آپارتمان‌هایی به این شکل علاوه بر سرشکن کردن هزینه لذت دور هم بودن را هم به همراه دارد، اما اگر برای مسافرت‌های کاری، کوتاه مدت یا به همراه همسرتان عازم مقصدی خاص هستید بدون شک اولین توصیه رزرو هتل است.
مانند بلیت، سایت‌های بی‌شمار و متنوعی هم وجود دارند که امکان رزرو محل اقامت را برای شما فراهم می‌آورند. شناخته‌شده‌ترین سایت رزرو محل اقامت در سطح دنیا Booking.com است که امکان رزرو بیش از یک میلیون محل اقامت در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا را فراهم آورده. از طریق این وب‌سایت و چندین نمونه‌ی داخلی، می‌توانید به پیشنهادهای ویژه‌ی هتل‌ها، هتل-آپارتمان‌ها و هاستل‌ها دسترسی داشته باشید و گاهی محل اقامت خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از هزینه‌ی معمول رزرو کنید. اما ویژگی این نوع سرویس‌ها صرفا قیمت پایین و پیشنهادهای ویژه‌ی آن‌ها نیست. از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند بوکینگ امکان پرداخت نقدی در محل اقامتگاه، امکان لغو کردن رزرو بدون پرداخت جریمه، سرویس پاسخگویی ۲۴ ساعته و اطمینان از پایین‌ترین قیمت ممکن برای مسافران وجود دارد.

قدم چهارم – در مورد نحوه‌ی حمل‌ونقل عمومی در مقصد اطلاعات کسب کنید

نکته‌ی دیگری که پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر باید مورد توجه قرار داد، چگونگی رسیدن به مناطق دیدنی و جالب توجه در آن منطقه است. پیش از سفر حتما بررسی کنید که آیا در مقصد نیاز به کرایه‌ی یک اتومبیل به صورت روزانه و دربست دارید یا کارتان با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، مترو یا تراموا راه می‌افتد. هرچند گاه با رزرو یک اقامتگاه مناسب می‌توان برای رسیدن به نقاط دیدنی از تمام سرویس‌های حمل‌ونقل بی‌نیاز شد، اما به‌هرحال در نظر گرفتن نوع و هزینه‌ی این سرویس‌ها در مقصد حائز اهمیت است. در بسیاری از شهرهای توریستی دنیا یک کارت الکترونیکی ساده و ارزان‌قیمت در اختیار شهروندان و مسافران قرار داده می‌شود که می‌توانند با خرید و شارژ آن از تمام سرویس‌های جمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
به عنوان مثال اگر مقصد شما شهر استانبول باشد، می‌توانید با خرید یک استانبول‌کارت و شارژ آن از طریق کیوسک‌های مخصوص در سراسر شهر از مترو، اتوبوس، تراموا و حتی قایق‌های تفریحی استفاده کنید. اما به غیر از کارت‌های الکترونیک شهری، این روزها تاکسی‌های اینترنتی هم در سراسر جهان با قیمت‌هایی مناسب در اختیار شهروندان و مسافران قرار دارند. با نصب اپلیکیشن سرویس‌هایی مانند Uber می‌توانید در بیشتر شهرهای جهان یک تاکسی دربست با قیمتی نسبتا مناسب در اختیار داشته باشید. اما فراموش نکنید که اکثر کشورها و شهرهای توریستی، یک یا چند سرویس‌ درخواست تاکسی اینترنتی محلی هم دارند که گاه با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از اوبر شما را به مقصد مورد نظرتان می‌رسانند. با یک جست‌وجوی ساده پیش از سفر می‌توانید اپلیکیشن این سرویس‌ها را روی دیوایس‌های هوشمند خود نصب کنید.
علاوه بر این‌ها در بسیاری از نقاط می‌توانید با کرایه‌ی دربست اتومبیل مسافت‌های طولانی را در کنار دوستان و افراد خانواده‌ی خود طی کنید. شرط اول کرایه‌ی اتومبیل در سراسر دنیا داشتن یک گواهینامه‌ی بین‌المللی است. در ایران با مراجعه به دفتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پرداخت مبلغی ناچیز می‌توانید گواهینامه‌ی بین‌المللی خود را فورا تحویل گرفته و راهی سفر شوید. از چندی قبل سرویس‌هایی در ایران راه‌اندازی شده که کرایه‌ی اتومبیل در کشورهای دیگر را بسیار ساده‌تر از قبل کرده است. افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز خاص وجه مورد نیاز برای کرایه‌ی اتومبیل را پرداخت کرده و در مقصد اتومبیل خود را برای مدت تعیین شده تحویل بگیرند. این سرویس‌ها علاوه بر مزیت پرداخت ریالی، مشکل عدم دسترسی برخی مسافران به کارت‌های اعتباری بین‌المللی و سپرده‌ی امانی برای کرایه‌ی ‌خودرو را برطرف کرده‌اند.

قدم پنجم – کجا بروید؟ چی ببینید؟
وقتی که برنامه‌ریزی برای یک سفر را شروع می‌کنیم، پیدا کردن مکان‌های جذاب گردشگری و تفریحات کم‌هزینه (و گاه مجانی) در مقصد مورد نظر اهمیت ویژه‌ای دارند. همواره توصیه می‌شود پیش از عزیمت به مقصد، در مورد اینگونه مکان‌ها به وب‌سایت‌های راهنما مراجعه کنید و در صورت لزوم بلیت مورد نیاز برای بازدید را رزرو کرده یا بخرید. گاهی این جست‌وجوها به شما کمک می‌کنند تا راه‌هایی برای خرید بلیت‌های ارزان‌تر پیدا کرده یا با خرید و رزرو اینترنی از ساعت‌ها ایستادن در صف و تلف شدن وقت در امان باشید. تجربه‌‌هایی این‌چنین به ویژه در زمان تعطیلات و فصل‌های ویژه‌ی سفر که افراد زیادی همراه با شما به یک مقصد خاص سفر می‌کنند، بدون شک برای شما لذت‌بخش خواهند بود. تهیه‌ی کارت‌های بین‌المللی گردشگری هم همواره تخفیف‌ها و مزایایی مختلفی را به همراه خواهند داشت.
مکان‌های تاریخی، رستوران‌های معروف، نمایش‌ها و کنسرت‌های خاص و پارک‌های طبیعی از جمله چیزهایی هستند که ممکن است تجربه‌ی لذت‌ بردن از آن‌ها تنها یک بار در زندگی هرکدام از ما رخ دهد. پس بهتر است با برنامه‌ریزی دقیق پیش از عزیمت به مقصد، این تجربه‌های ناب و یگانه را از دست ندهیم. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های محلی و هتل‌ها، تورهای یک یا چند روزه‌ای را برای استفاده‌ی بهتر از مدت زمان حضور شما در یک شهر یا منطقه‌ی خاص تدارک دیده‌اند. بنابراین پیش از سفر با جست‌وجو در اینترنت یا تماس با آژانس خود و هتلی که رزرو کرده‌اید از چگونگی و هزینه‌ی مورد نیاز برای شرکت در این تورها مطلع شده و در صورت نیاز صندلی خود را رزرو کنید. به یاد داشته باشید در بسیاری از اوقات رزرو زودهنگام هزینه‌ای بسیار کمتر از خرید این نوع تورها در مقصد مورد نظر خواهد داشت.

 

قدم ششم – از غذاها و نوشیدنی‌های جدید لذت ببرید

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، چشیدن طعم غذاها و نوشیدنی‌های جدید است. در هر سفر می‌توان چیزهای زیادی از آداب و رسوم و علائق مردم یک منطقه، با تجربه کردن غذاها و نوشیدنی‌های خاص آن ناحیه فرا گرفت. این روزها حتی برای افرادی که عاشق چشیدن طعم‌های جدید و هیجان‌انگیز هستند، تورهای ویژه‌ی شکم‌گردی هم برگزار می‌شود. برای بسیاری از افراد هزینه‌ی اصلی سفر، پرداخت پول برای خوردن غذاهای جدید و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. در هر مسافرت می‌توان رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های جدید و هیجان انگیزی پیدا کرد. یک استیک همراه سبزیجات محلی یا یک فنجان قهوه با فراوری خاص می‌توانند تجربه‌ای جدید و البته خوشمزه را به همراه داشته باشد. با توجه به نوع سفر و همسفرها، می‌توانید پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر مکان‌های مناسبی برای صرف وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها پیدا کنید.
در تمام شهرهای توریستی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مختلفی مطابق با بودجه و البته‌ علاقه‌ی شما وجود دارد. از یک خوراک صدف فوق‌العاده در رستورانی در طبقه‌ی پنجاهم یک هتل تا سیب‌زمینی تنوری روی یک گاری بغل خیابان، انتخاب‌هایی هستند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید پیدا کنید. لذت نوشیدن یک چای لیمویی سرد در کافه‌های کوالالامپور یا خوردن بلوط‌های کباب‌شده‌ی معروف استانبول، می‌توانند بخشی از خاطرات زیبای سفر شما باشند. اطلاعات بیشماری از رستوران‌ها، کافه‌ها و غذا‌خوری‌ها در وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به سفر و گردشگری وجود دارد. وب‌سایت‌هایی مانند Trip Advisor، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام و سرویس‌هایی مانند FourSquare بهترین مرجع برای پیدا کردن آدرس، مشخصات و نظرات دیگر افراد درباره‌ی تفریحات مخصوص یک منطقه، به‌ویژه رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها هستند.

قدم هفتم – گذرنامه‌ی خود و شرایط ورود به کشور مقصد را بررسی کنید

اگر برای یک سفر خارجی برنامه‌ریزی می‌کنید و هنوز پاسپورت خود را نگرفته‌اید در اسرع وقت با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه‌ی پلیس +۱۰ درخواست گذرنامه‌ی خود را ثبت کنید. در صورت کامل بودن مدارک، در مدتی کمتر از ۷ روز کاری، پاسپورت شما توسط پست برایتان ارسال خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی درخواست گذرنامه را به روزهای منتهی به سفر موکول نکنید و حداقل دو ماه پیش از سفر برای ارسال مدارک اقدام کنید. همواره ممکن است گذرنامه ایراداتی داشته باشد که عدم اصلاح آن‌ها شما را با مشکلات جدی در داخل و خارج از کشور مواجه کند. بنابراین با درخواست به موقع گذرنامه وقت کافی برای رفع ایرادات احتمالی را در اختیار خواهید داشت.
اگر گذرنامه خود را پیش از این دریافت کرده‌اید، پیش از برنامه‌ریزی برای سفر به تاریخ انقضای آن با دقت توجه کنید. این تاریخ هم برای درخواست ویزا و هم سفر به کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند از اهمیت زیادی برخوردار است. گذشته از این‌که با پاسپورت منقضی شده نه می‌توان درخواست ویزا داد و نه می‌توان به کشور دیگر سفر کرد، زمان باقی‌مانده تا تاریخ انقضا هم می‌تواند در اعتبار پاسپورت شما تاثیرگذار باشد. بسیاری از کشورها به درخواست اعطای ویزا و درخواست سفر در صورتی اعتنا می‌کنند که پاسپورت فرد بیش از شش ماه اعتبار داشته باشد. برای برخی کشورها داشتن صفحات خالی گذرنامه هم اهمیت دارد. بنابراین اگر زمانی کمتر از یک‌سال تا انقضای پاسپورت شما باقی مانده یا به خاطر سفرهای زیاد اکثر صفحه‌های آن مهر خورده است در اسرع وقت برای تعویض آن اقدام کنید.
اتباع هر کشور برای ورود به برخی کشورها نیاز به ویزا ندارند. این عدم نیاز به اجازه‌ی ورود ناشی از قراردادهای متقابلی است که دولت‌ها با یکدیگر منعقد کرده و به شهروندان یکدیگر اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به ویزا به کشورشان سفر کنند. اما سفر به بسیاری از نقاط جهان نیاز به کسب اجازه رسمی آن کشورها دارد. اخذ روادید به چند شکل امکان‌پذیر است. برای ویزای برخی کشورها مانند امارات متحده عربی نیازی به حضور شما در سفارت‌خانه نیست و کافی است درخواست خود را در آژانس هواپیمایی خود ثبت کنید تا مراحل اداری و اخذ ویزا انجام شود. کشورهای دیگری مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مسافر می‌خواهند تا در محل کنسول‌گری، سفارت‌خانه یا دفتری که از سوی سفارت‌خانه تعیین شده حاضر شوند و مدارک مورد نیاز را شخصا تحویل دهند. برخی کشورها مانند مالزی هم به هیچ‌کدام از تشریفات ذکر شده نیازی ندارند و مسافر می‌تواند در فرودگاه مقصد و در بدو ورود در ازاء پرداخت مبلغی مشخص اجازه‌ی ورود به آن کشور را برای مدتی معین کسب کند.
به یاد داشته باشید اخذ ویزا در کشور مبداء پروسه‌ای زمان‌بر است و گاه برای مدتی بیش از یک ماه طول می‌کشد. پس بهتر است درخواست ویزا را هم به روزهای نزدیک به زمان سفر موکول نکنیم. فراموش نکنید دقت در تکمیل مدارک مورد نیاز برای ویزا در کوتاه شدن مدت زمان لازم و احتمال اخذ آن تاثیر بسزایی دارد.

قدم هشتم – دارو و واکسن‌های لازم را تهیه کنید
سیستم‌های دارویی کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. برخی داروها که در داروخانه‌های کشور ما به سادگی و با قیمتی پایین در دسترس هستند ممکن در کشورهای دیگر تنها با نسخه‌ی رسمی پزشک محلی فروخته شوند و گاه ممکن است هزینه‌ی ویزیت پزشک و خرید دارو در سفر تبدیل به یک بحران جدی شود. از طرف دیگر ممکن است برای برخی داروها که طبق قوانین ایران ممنوعیت خاصی ندارند در کشورهای دیگر تحت قوانین و ممنوعیت‌های جدی باشند و به همراه داشتن آن‌ها منجر به مشکلات اساسی شود. بنابراین اگر بیماری خاصی دارید حتما داروها و نسخه‌ی رسمی پزشک خود را به همراه داشته باشید و پیش از سفر از احتمال ممنوعیت حمل و استفاده از داروهای خود در کشور مقصد اطمینان حاصل کنید.
از سوی دیگر ممکن است در مقصد شما بیماری‌های خاصی شایع باشد که در این صورت واکسیناسیون پیش از سفر اکیدا توصیه می‌شود. کشورهای استوایی (مانند مالزی و تایلند) به خاطر اقلیم گرم و مرطوبی که دارند محل زیست حشرات و مکان مناسبی برای انتشار بیماری‌ها هستند و بهتر است پیش از سفر به این کشورها با پزشک خود برای احتمال نیاز به واکسیناسیون مشورت کنید. از سوی دیگر برخی کشورها برای اعطای ویزا و اجازه‌ی ورود از شما درخواست ایمن‌سازی و واکسینه شدن نسبت به بیماری‌های خاصی را می‌کنند که باید پس از انجام این سری واکسیناسیون، مدارک رسمی آن را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا به سفارت مورد نظر تحویل دهید.
به خاطر داشته باشید در صورت برنامه‌ریزی برای سفر حداقل دو ماه پیش از حرکت واکسن‌های خود را دریافت کنید. برخی واکسن‌ها نیاز به تزریق بیش از یک بار دارند و اولین تزریق باید شش تا هشت هفته پیش از شروع مسافرت انجام شود. توصیه می‌شود همواره مدارک نشان‌دهنده‌ی واکسیناسیون را نزد خود نگه دارید.

قدم نهم – از تمام مدارک مهم خود کپی بگیرید
خطر جاگذاشته شدن، گم شدن و جابجا شدن همواره مدارک لازم و حیاتی سفر را تهدید می‌کنند. از طرف دیگر شرکت‌های هواپیمایی، سرویس‌های کرایه‌ی ماشین یا هتل‌ها ممکن است به سادگی مدارک مربوط به رزرو و خرید ما را گم کنند و تجربه ثابت کرده که در این‌گونه مواقع آن‌طور که انتظار می‌رود پاسخگوی مسافر نیستند. در بسیاری از مواقع گم شدن مدارک علاوه بر هزینه‌ی سرسام آور جایگزینی، زمان زیادی از طول سفر را به خود اختصاص خواهد داد و یک سفر لذت‌بخش را به یک خاطره‌ی بد تبدیل خواهد کرد. به همین خاطر همواره توصیه شده از تمام مدارک خود برای طول سفر حداقل یک نسخه کپی تهیه کنید. تمام این کپی‌ها که با هزینه‌ای پایین قابل تهیه هستند، جایی کمتر از یک کتاب کوچک در گوشه‌ی ساک یا چمدان شما می‌گیرند و زحمتی برای شما ایجاد نخواهند کرد. اما بارها دیده شده که کپی مدارک و رزرویشن یه بحران بالقوه را به سادگی برطرف کرده است.
علاوه بر کپی کاغذی توصیه می‌شود از مدارک خود اسکن گرفته و فایل‌های مورد نظر را در ایمیل شخصی خود ذخیره کنید. این‌کار حتی احتمال گم شدن کپی مدارک شما را هم به صفر می‌رساند. اما از آن‌جایی که ممکن است همیشه و همه‌جا اینترنت در دسترس ما نباشد، بهتر است تهیه کپی کاغذی مدارک را هم جدی بگیریم. مدارکی که تهیه‌ی اسکن و کپی از آن‌ها توصیه شده شامل صفحه‌ی اول پاسپورت، ویزا، بلیت‌ها، رزرو هتل، قرارداد اجاره‌ی ماشین، رزرو تور، گواهینامه‌ی رانندگی بین‌المللی و هر مدرک دیگری که ممکن است گم شدن آن شما را به دردسر بیندازد است. اگر از کارت‌های اعتباری برای پرداخت‌های خارج از کشور استفاده می‌کنید، حتما از آن‌ها هم تصویر تهیه کنید.

قدم دهم – بهترین سرویس دهنده‌ی موبایل و اینترنت مقصد را پیدا کنید
این روزها اکثر مسافران یک گوشی تلفن همراه هوشمند، تبلت یا دیوایس دیگری را با قابلیت اتصال به شبکه‌ی جهانی اینترنت در سفر به همراه دارند. گذشته از لذت اتصال به اینترنت و به اشتراک گذاشتن لحظه‌های جذاب سفر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، استفاده از سرویس‌های آنلاین مختلف می‌تواند زمان و هزینه‌های مسافرت را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های نقشه‌خوان و مسیریاب و راهنماهای آنلاین مناطق گردشگری سرویس‌هایی هستند که لزوم اتصال مسافران به شبکه‌ی اینترنت را بیشتر می‌کنند. علاوه بر این سرویس‌های تماس صوتی و تصویری روی بستر اینترنت باعث می‌شوند تا شما بتوانید با دوستان و خانواده‌ی خود در طول سفر در تماس باشید.
در هر کشور یک یا چند اپراتور وجود دارد که به نسبت نیاز و بودجه‌ی شما سرویس‌های مختلفی را ارائه می‌کند. پیش از سفر با جست‌وجو در اینترنت یا مشاوره با آژانس مسافرتی خود می‌توانید مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین اپراتور را پیدا کرده و در کشور مقصد سیم‌کارت خود را خریداری کنید. توجه کنید که اکثر اپراتورها برای ارائه‌ی سیم‌کارت به مدارک شناسایی شما، به ویژه پاسپورت برای ثبت اطلاعات‌تان نیاز دارند. باجه‌های فروش اپراتورهای مختلف اکثرا در فرودگاه مقصد هم وجود دارند و به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید در آن‌جا هم خدمات و قیمت‌های مختلف را مقایسه و برای خرید سیم‌کارت اقدام کنید. توصیه می‌شود در ابتدای سفر بابت بسته‌های اینترنتی حجیم پول زیادی خرج نکنید. اپراتورها با داشتن نمایندگی‌ها و شعبه‌های متعدد همواره برای شارژ سیم‌کارت شما آمادگی دارند. البته باید به خاطر داشت که با استفاده از سیم‌کارت‌های ایران و قابلیت رومینگ هم می‌توان در اکثر نقاط جهان از خدمات ارتباطی از قبیل تماس تلفنی و اتصال به اینترنت بهره‌مند شد. هرچند به دلیل هزینه‌های بالای رومینگ همچنان خرید یک سیم‌کارت و بسته‌های ارتباطی از اپراتورهای محلی توصیه می‌شود. گذشته از اینترنت همراه، اینترنت ثابت رایگان در اکثر فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید در دسترس شماست.

قدم یازدهم – برای خود بیمه‌ی سفر تهیه کنید
مسافرهای حرفه‌ای یک قانون مهم دارند: هیچ‌وقت بدون بیمه سفر خود را شروع نکنید! تحت هیچ شرایطی ریسک مسافرت بدون تهیه‌ی بیمه‌ی سفر را قبول نکنید. در هر لحظه از زندگی ما ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد. هنگامی که اتفاقاتی از این دست در شهر محل سکونت خودمان رخ دهد، خیالمان از بابت دسترسی به دوستان و آشنایان حتی حساب بانکی‌مان راحت است. اما در طول سفر ممکن است یک اتفاق ساده، هم سلامتی ما را تهدید کند و هم هزینه‌های گزافی را روی دست ما بگذارد.
از چند سال پیش شرکت‌های معتبر بیمه در ایران با همکاری شرکت‌های مختلف خارجی بیمه‌هایی کامل و قابل ‌توجه را با قیمت‌هایی مقرون به صرفه در اختیار مسافران قرار می‌دهند. از سوانح منجر به آسیب‌های بدنی گرفته تا جا ماندن از پرواز و گم شدن ساک و چمدان شخصی و حتی مدارکی مانند پاسپورت، می‌توانند تحت پوشش این بیمه‌ها قرار بگیرند. فراموش نکنید برخی هزینه‌های درمانی یا تهیه‌ی نسخه‌ی جدید مدارک شناسایی در کشورهای خارجی برای یک گردشگر بسیار سنگین است و بیمه می‌تواند خیال ما را تا حد زیادی از بابت این‌گونه اتفاقات و هزینه‌های احتمالی راحت کند. علاوه بر آژانس و کارگزار بیمه‌ی خودتان، باجه‌هایی هم در فرودگاه وجود دارد که پیش از عزیمت به مقصد مورد نظر می‌توانید بیمه‌هایی با قیمت‌ها و پوشش‌های مختلف برای خود و همسفران‌تان خریداری کنید. بنابراین خرید بیمه‌ی مسافرتی را به عنوان یکی از مهم‌ترین قدم‌های پیش از سفر در برنامه‌ی خود قرار دهید.

قدم دوازدهم – هوشمندانه چمدان ببندید

 

بستن بار و بنه‌ی سفر برای اکثر افراد پروسه‌ای استرس‌زا و سخت است. بیشتر اوقات ما در انتخاب لباس و لوازمی که حدس می‌زنیم به آن‌ها احتیاج داریم اشتباه می‌کنیم و حجمی بسیار بیشتر از نیازمان را برای سفر به دوش می‌کشیم. گذشته از سختی حمل و نقل ساک‌ها و چمدان‌ها، هزینه‌ای که گاه مجبوریم برای اضافه‌بار به شرکت‌های هواپیمایی بپردازیم بیش از حد انتظار ماست. بنابراین اگر قصد مسافرت دارید به شما توصیه می‌کنیم حداقل لباس و لوازم مورد نیاز خود را در کمترین تعداد ساک یا چمدان بسته‌بندی کنید. به خاطر داشته باشید اگر چیزی از قلم بیفتد با قیمتی مناسب در مقصد هم قابل خریداری است. سعی کنید برای سفر لباس‌هایی با چند کاربری متفاوت، راحت و سبک انتخاب کنید. کفش‌های سبک و راحت برای پیاده‌روی‌های طولانی که جای کمی هم اشغال می‌کنند همواره توصیه می‌شوند.
کیف‌های کوچک مخصوص لباس و لوازم، هم بستن چمدان را برای شما راحت‌تر می‌کنند هم اجازه می‌دهند دسترسی سریع‌تری به لوازم مختلف خود داشته باشید. اگر دسترسی به این کیف‌های کوچک ندارید مانند مسافران حرفه‌ای لباس‌های خود را پیش از جا دادن در چمدان لوله کنید. این کار هم از مچاله شدن و چروک شدن بیش از حد لباس‌ها جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود تا پوشاک سفر شما جای کمتری را اشغال کنند. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت و آگاهی از وضع هوا در مقصد می‌توانید در انتخاب لباس‌های مورد نیاز راحت‌تر عمل کنید. همچنین اگر برنامه‌ی خاصی در مقصد داشته باشید (از قبیل کوهنوردی، پیاده‌روی‌های طولانی یا شنا) می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را به صورت گزیده انتخاب کنید. داشتن اطلاعات در مورد محل اقامت در مقصد هم به شما برای انتخاب لوازم مورد نیازتان کمک خواهد کرد. بدون شک در صورت اقامت در یک هتل خوب، نیازی به گذاشتن حوله و شامپو در چمدان خود نخواهید داشت.

قدم سیزدهم – بلیت خود را نهایی کنید
تایید بلیت و انتخاب صندلی آخرین قدم برای آغاز سفر شماست. امکان تغییر ساعت پروازها همواره وجود دارد و جا ماندن از پرواز می‌تواند یک سفر دلچسب را تبدیل به یک خاطره‌ی تلخ کند. بنابراین همیشه روز قبل از پرواز (چه رفت و چه برگشت) از ساعت دقیق حرکت و فرودگاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید. بعضی شهرها مانند دبی و استانبول بیش از یک فرودگاه بین‌المللی دارند و ممکن است پرواز برگشت شما از فرودگاه دیگری صورت بگیرد.
قابلیت مهم و البته مفید دیگری که شرکت‌های هواپیمایی طی چند سال گذشته در اختیار مسافران قرار داده‌اند امکان چک‌این آنلاین بلیط و انتخاب صندلی ۲۴ ساعت قبل از پرواز است. شرکت‌های هواپیمایی برای مسافرینی که از این قابلیت استفاده کنند مزایای خاصی قائل می‌شوند که تحویل چمدان‌ها بدون نیاز به ایستادن در صف شاید بهترین مزیت آن باشد. استفاده‌ی بهتر از زمان، عدم معطلی در فرودگاه و انتخاب صندلی دلخواه باعث شده تا مسافران زیادی این روزها از قابلیت چک‌این آنلاین استفاده کنند.

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

فرض کنید در چنین شرایطی هستید:

هوا خیلی گرمه و عرق کردید.

چند ساعت پیاده‌روی با یه کیف سنگین باعث شده حسابی خسته بشید و لباس‌هاتون به بدنتون چسبیده.

آخرین باقیمانده آب‌تون رو چند ساعت پیش خورده‌اید و گلوتون به شدت خشک شده.

شدت گرما و خستگی قدرت هرکاری رو ازتون گرفته و چند کیلومتر تا آبادی بعدی هنوز فاصله دارید.

از طرف دیگه شما در کشور خارجی هستید و زبان مردم اونجا را هم متوجه نمیشید.

اینجا جایی است که شما متوجه محدودیت‌های جسمی و ذهنی خودتون میشید و سفر براتون تبدیل به یک معلم میشه.

 


 

۱. سفر باعث آشکار شدن ذات دوستی شما و دوستانتان می‌شود

 

مسافرت به شما امکان می‌دهد که برای مدتی از دوستانی که همیشه در کنارشون بودید دور باشید. این جدایی به شما کمک میکنه عمق دوستی را بفهمید. وقتی از سفر برگشتید دوست دارید که باز هم ارتباطتان را با دوستانتون ادامه بدید یا در زمان دور بودن فهمیدید که رابطتون با اونها واقعا توخالی بوده. سفر رفتن بدون یا همراه با دوستاتون شبیه یه قماره. در حین و بعد از سفر شاید رابطتون قوی‌تر از قبل بشه و شاید هم متوجه بشید این دوستی دلیل درستی نبوده و فقط موقعیت فیزیکی (دانشگاه، شرکت و...) باعث این دوستی شده بودند و شما هیچ ربطی به هم ندارید.

 

 

۲. مسافرت کمک می‌کنه از وضعیت اقلیت‌ها با خبر بشید

 

توی ایرن دسته‌های مختلفی داریم. بلوچ، کرد، عربِ خوزستان، ترک و حتی فارس. در شرایط عادی شما هیچ وقت شانس اینکه از نزدیک با این آدم‌ها ارتباط برقرار کنید و از سبک زندگیشون با خبر بشید ندارید. اما سفر میتونه کاری کنه که شما از منطقه‌ای که در اون جزو اکثریت بودید خارج بشید و مدتی به عنوان اقلیت و شاید تنها آدم یک قوم دیگه در بین سایر افراد زندگی کنید.

حالا فرض کنید مقیاس از ایران بزرگ‌تر بشه و شما تنها سفید پوست در بین مردم یه منطقه در آفریقا باشید.

 

 

۳.سفر به شما قدرت تحمل شرایط را می‌دهد

سفر به شما یاد میده در زمانی که همه اطرافیان پر از نگرانی و اضطراب هستند بتوانید کنترل خود را حفظ کنید و شرایط را آنطور که می‌خواهید تغیر بدید. وقتی در سفر شما به لبه پرتگاه می‌رسید، یاد میگیرید که یا آن را تحمل کنید و درستش کنید یا از بین میرید.

تو زندگی چه درسی بهتر از این وجود داره؟

 

۴.سفر، حقیقت همه جهان را به شما می‌گوید

شما می‌تونید مطلب و کتاب‌های زیادی در مورد تخت جمشید، پاسارگاد، روم باستان و ... بخونید. حتی در مورد نمونه‌های خارجی فیلم هم ببینید اما مطمئن باشید وقتی برای اولین بار آنجا را ببینید تازه متوجه آنچه که قبلا خوانده یا شنیده‌اید می‌شوید.

 

کیه که خوندن کتاب یا صفحات ویکی‌پدیا در مورد تخت جمشید یا پاسارگاد رو بتونه با گشتن حضوری توی اونجا مقایسه کنه؟ توی سفر تاریخ متحرک میشه.

 

 

۵. سفر به شما یک فرصت نادر برای تنهایی و شروع دوباره می‌دهد

شما در شرایط عادی همیشه در دانشگاه، محل کار و... هستید. عملا در دنیای امروز شما امکان تنها بودن یا ندارید. منظورم از تنهایی اینه که برای مدتی بتونید با خودتون خلوت کنید و زندگیتون را هرس کنید.

همه ما زمان‌هایی نیاز داریم که تنها باشیم تا بتونیم در مورد مسایل شخصی و غیرشخصی فکر کنیم. بخش‌هایی از زندگیمون را حذف کنیم و نهایتا بتونیم خودمون را ریکاوری کنیم. سفر تنها جاییه که این قدرت را به ما میده.

 

 

۶. فرصت دور بودن از تکنولوژی

همه ما یادمون رفته دوران بدون تلفن همراه، لپ تاپ و اینترنت چطور بود. شما در سفر به صورت اتوماتیک دسترسیتون به تکنولوژی و اینترنت کم میشه. از طرف دیگه به خاطر محدودیت‌های فضایی اکثرا امکان اینکه لپ تاپتون را همراه خودتون ببرید وجود نداره و این به شما کمک میکنه تا کمی از دنیای تکنولوژی دور بشید و جهان را از پنجره واقعی خودش ببینید نه گوشی‌های موبایل.

این دوری اجباری فرصت مناسبی است تا ببینیم چقدر به این وسایل اعتیاد پیدا کرده‌ایم و تا دیرتر نشده فکری به حال خودمون بکنیم.

 

 

۷. سفر زنجیری که شما را از حرکت باز میدارد را می‌شکند

 

سفر اثبات این استدلال است که آدم هیچ‌جایی گیر نمی‌کند. شما مجبور نیستید برای همیشه در یک خانه، شرکت، و یا در یک رابطه بمانید. هرچقدر شما بیشتر سفر کنید بیشتر مطمئن می‌شوید که همیشه برای ایجاد تغیر در زندگی‌تان آزاد هستید.

 

 

۸. سفر کمک می‌کند که زمان بیشتری داشته باشید

اگر همیشه به فکر اتفاق بعدی باشید و انتظار آن را بکشید اصلا سفر خوبی نخواهید داشت. سفر به شما یاد می‌دهد که باید در لحظه زندگی کنید و از زمانی که در حال حاضر دارید بهترین استفاده را کنید. هیچ کس جاودانه نیست و برای زندگی بهتر چه چیزی بهتر از این که یاد بگیریم از زمان فعلی بیشترین بهره را ببریم و چشم به آینده و اتفاقات بعدی ندوزیم؟

 

 

۹. سفر قدرت حواس شما را افزایش می‌دهد

وقتی شما باید حواستون به پشت سرتون باشه یا وقتی در یک شرایط سخت قرار میگیرید حواس شما فعال می‌شوند. حواسی که در حالت عادی از آن‌ها استفاده نمی‌کردید.

قدرت تخیل شما به کار میفتد و در مورد سناریوهای مختلف به شما هشدار می‌دهد و برای آن برنامه ریزی می‌کند. شما قادر به فکر کردن به مراحل مختلف می‌شوید و به سرعت در حال حرکت بین سناریو‌های متفاوت می‌شوید که «اگر این اتفاق افتاد من هم فلان کار را انجام میدم» . سفر به شما یاد می‌دهد که مثل آدم‌های بزرگ رویاپردازی را یاد بگیرید.

 

 

۱۰. سفر به شما کمک می‌کند که شخصیت و کاراکترتان را بشناسید

 

اگر فرض کنیم که شما در خارج از محدوده راحتی خود سفر می‌کنید، سفر شما را در شرایطی قرار می‌دهد که قبلا آن را تجربه نکرده‌اید و شما فقط اگر شجاع باشید می‌تونید ببینید در آن شرایط چه عکس العملی خواهید داشت.

شما وقتی از محدوده راحتی خود خارج می‌شوید تازه با شخصیت واقعی خودتون رو به رو خواهید شد.

 

 

۱۱.درون کسی که با آن به سفر می‌روید را به شما نشان می‌دهد

سفر پر از شرایط متفاوت و غیرقابل پیش بینی است. فرض کنید شما با نامزدتان یا کسی که قرار است در کار با آن شریک بشوید به سفر بروید. در حین سفر می‌توانید اخلاقیات طرف مقابل را بفهمید. ببینید آیا در زمان سختی هنوز پشت‌کار و قدرت جنگندگیش را حفظ می‌کند یا نه.

خیلی‌ها دوست دارند قبل از شروع رابطه یا همکاری از این خصوصیات طرف مقابل باخبر شوند.

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

هر فردی در زندگی بهتر است زمانی را برای جدا شدن از همه دغدغه ها و مشکلات روزمره در نظر بگیرد. زمانی برای گریختن از هیاهوی دنیای امروزی که به نوعی درگیر آن هستیم. سفر یکی از اصلی ترین و بهترین راه ها برای فرار از روزمرگی هاست. یک سفر خوب می تواند تا مدت ها حس سرزندگی و امید را در ما حفظ کند.

البته افراد به دلایل مختلف سفر می کنند. این علت ها با توجه به موقعیت زندگی هر فرد تفاوت دارد. گاه علت سفر تجربه اقامتی لوکس در هتلی فوق العاده است و گاهی نیز سفر به دلایل شغلی صورت می گیرد. در این میان، حس ماجراجویی و تنوع طلبی هم یکی دیگر از علت های اصلی بسیاری از سفرهاست.

با هتل یار همراه باشید تا انواع سفر را بررسی کنیم و کاربرد زمانی و مکانی هر یک را توضیح دهیم. درآخر، می توانید نوع  سفر دلخواهتان را انتخاب کنید و تجربه ای متفاوت را رقم بزنید.

سفر خانوادگی

به جرئت می توان گفت یکی از معمول ترین و خاطره انگیزترین انواع سفر، مسافرت خانوادگی است. سفر خانوادگی نکات مثبت بسیاری دارد که می توان به برخی از آنها اشاره کرد:

به وجود آمدن جمعی خودمانی و جوی مثبت **

** کاهش هزینه های سفر

** ایجاد همبستگی بیشتر بین اعضای خانواده

البته محدودیت هایی نیز به همراه دارد که ممکن است باب میل هر سلیقه ای نباشد.

 

انواع سفر: سفر خانوادگی

سفر خانوادگی خاطره انگیز

 

از جمله محدودیت های سفر خانوادگی می توان به سلیقه ها و علایق مختلف اشاره کرد، همین امر می تواند تفریحات و آزادی عمل شما را محدودتر کند. در چنین مواقعی افراد حاضر در سفر باید خود را با یکدیگر تطبیق بدهند تا از بروز مشکلات و سوء تفاهمات جلوگیری شود.

 

 

انواع سفر: سفر خانوادگی

 

سفر تنهایی

سپری کردن وقت با خود و تجربه احساس تنهایی و استقلال از جمله احساسات مثبتی است که هر انسانی باید آن را تجربه کند. سفر کردن به شکل انفرادی و تنهایی، گامی است به سوی رشد و تعالی شخصی و درک بیشتر خویش و محیطی که در آن زندگی می کنیم.  

 

انواع سفر: سفر تنهایی

سفرتنهایی، تجربه تنهایی و استقلال

 

یکی از اشتباه ترین تصوراتی که بین عموم افراد جریان دارد، افسرده و تنها بودن افرادی است که سفر تنهایی را انتخاب می کنند. شخصی که تنها سفر می کند لزوماً فرد تنهایی نیست، بلکه در پی اکتشافات و ماجراجویی های تازه در درون خود است و می خواهد محدودیت ها را از میان ببرد.

از مزایای این سفر می توان به مواردی از جمله توقف در مسیرهای دلخواه، تفریحات بی قید و شرط و ... اشاره نمود.

 

سفر تنهایی

 

ماه عسل

از جمله شیرین ترین سفرهایی که هر شخص در زندگی خود  تجربه می کند، ماه عسل است. سفری که پس از مدت ها رنج و سختی کشیدن برای رسیدن به زندگی مشترک و خستگی های طاقت فرسا رسم و رسومات خود نمایی می کند.

زوج هایی که آماده آغاز ماه عسل خود هستند اغلب مقاصد رمانتیک و عاشقانه را انتخاب می کنند. مقصدی جذاب که بتواند به یکی از ماندگار ترین خاطرات تازه عروس و داماد ها بدل شود.

 

سفر جذاب ماه عسل

 

 برای مثال، جزیره مرجانی کیش با توجه به امکانات متنوع و طبیعت زیبایی که دارد، یکی از بهترین مقاصد برای سفر ماه عسل به شمار می رود. نکته ای که در سفر ماه عسل اهمیت زیادی دارد، تفاهم زوجین بر سر انتخاب مقصد است و لذتی که انتظار آنها را می کشد.

 

انواع سفر: ماه عسل

سفر ماه عسل، رمانتیک و عاشقانه

سفر با دوستان

شاید شنیده باشید که می گویند جمع دوستانتان، خانواده ای است که برای خود انتخاب کرده اید. از این رو، اغلب افرادی باهم دوست می شوند که وجوه مشترک بسیاری با یکدیگر دارند. همین امر موجب می شود برخلاف سفر خانوادگی این مدل از سفر، تفریحات بیشتر و محدودیت های کمتر داشته باشد.

  در سفر با دوستان، تفریحاتی متفاوت تر انتظار شما را می کشد. محدودیت سنی ندارد و در هر بازه ای از زندگی می توان چنین تجربه ای داشت. همچنین، سفر با دوستان می تواند پر از اتفاقات جالب و مهیج باشد.  

 

انواع سفر: سفر با دوستان

سفر تفریحی جذاب به همراه دوستان

 

سفر کاری

سفر رفتن لزوماً به معنای تفریح و فارغ شدن از مشکلات روزمره نیست. بسیاری از سفر هایی که روزانه در سراسر دنیا صورت می گیرد، مقصدهای کاری دارند.

امکان لذت بردن و تفریح کردن در سفر کاری نیز وجود دارد، اما درنهایت، این نوع از سفر اهداف متفاوت دارد و بحث مسئولیت و تعهد به میان است.

 

سفر کاری

سفر کاری بدون تفریح

 

سفر با کوله

سفر با کوله شاید ارزان ترین نوع سفر باشد. سفری که جز یک کوله متوسط به چیز دیگری احتیاج ندارد.

ممکن است در نگاه اول سفر با کوله دشوار به نظر برسد؛ زیرا در جای جای سفر مسافر به دنبال کاهش هزینه ها و سبک کردن بار خود است. نکته ای که در این سفر می درخشد، نوع ارتباط بین مسافر و افراد رهگذر مانند محلی ها و راننده هاست.

 

سفر با کوله

ارتباط با افراد بومی

 

در سفر با کوله اغلب مسافر اقامتگاه و وسیله نقلیه مشخصی ندارد و تمام تمرکز وی روی ارتباط گرفتن با افراد بومی است. در چنین مواقعی اقامتگاه و رفت و آمد بدون هیچ گونه هزینه ای است و رایگان تمام می شود.

 

سفر با کوله

سفر با کوله، سفر ارزان جذاب

 

سفر دریایی

یکی از لوکس ترین انواع سفر، مسافرت دریایی است. سفر دریایی اغلب با کشتی های کروز صورت می گیرد. در سفر دریایی با کشتی کروز مسافران در مقاصد گوناگون توقف می کنند.

به این ترتیب، با یک بار رزرو کشتی کروز می توانید از چند جزیره یا شهر دیدن کنید. دیدن مقصدهای مختلف از یک طرف و جاذبه کشتی کروز و تفریحات داخل آن از طرف دیگر، این نوع از سفر را کم نظیر و منحصر به فرد کرده است.

به دلیل ماهیت سفر دریایی، کشتی های کروز نیز بسیار مجلل طراحی شده اند و توانایی پذیرایی متفاوت و فوق العاده از مسافران را دارند.

 

رزرو کشتی کروز به هنگام سفر دریایی

سفر دریایی به همراه کشتی کروز

 

سفر ماجراجویانه

آیا از اقامت های همیشگی خود در هتل ها و ویلا های گوناگون خسته شده اید؟ آیا سفر های معمولی که پر است از رستوران گردی ها و پاساژ گردی ها برایتان تکراری شده است؟ سفر ماجراجویانه دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن هستید.

در این نوع سفر، خبری از شام و هتل های لوکس نیست. آنچه به وفور یافت می شود، هیجانی است که مدت ها در پی آن بودید.

 

سفر ماجراجویی

سفر ماجراجویی در پی هیجان

 

به دلیل مقاصد پر پیچ و خم و به نسبت خطرناک سفر ماجراجویانه، بهتر است مسافر از آمادگی بدنی خوبی برخوردار باشد. اغلب مردم به همین علت سفر ماجراجویانه را مختص افراد جوان می دانند، اما همه این محدودیت ها قوانین نانوشته ای بیش نیستند.

البته اگر در پی تجربه این سفر هستید و فکر می کنید آمادگی جسمانی برای ماجراجویی های پرخطر را ندارید، می توانید مقاصد راحت تر را انتخاب کنید و خود را به دامان طبیعت بسپارید.

 

سفر ماجراجویی در دل طبیعت

 

سفر جاده ای

در سفر جاده ای بهتر است ابتدا به مسیر آن توجه کنید؛ چراکه دیدن مناظر اطراف جاده می تواند موجب آرامش شما و همراهانتان باشد.

در سفر جاده ای، همه چیز در مسیر خلاصه می شود. از این رو، افرادی که برای سفر انتخاب می کنید باید از این موضوع آگاهی داشته باشند و از مسیری سفر کنید که همگی بر آن اتفاق نظر دارند تا سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

 

سفر جاده ای

مسیر جذاب سفر جاده ای

 

با وجود آنکه سفر جاده ای ساعت ها رانندگی و در ماشین ماندن و توقف های پی در پی را با خود به همراه دارد، می تواند به یکی از ماندگار ترین سفرها و خاطرات تبدیل شود.

 

سفر جاده ای

سفر جاده ای پر از خاطره

 

سفر آخر هفته ای

پس از یک هفته پر کار و پر مشغله، مطمئن باشید شایسته سفری جذاب هستید که شما را برای هفته بعد آماده و پر انرژی کند. به دلیل کوتاه بودن زمان این سفر، بهتر است مسیرهای کوتاه تر و نزدیک تر انتخاب شوند.

تورهای مسافرتی یک الی دو روزه بهترین گزینه برای یک سفر آخر هفته ای جذاب هستند. فراموش نکنید پیش از شروع هر کاری برنامه ریزی کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

 

سفر جاده ای

سفر جاده ای در چالوس

 

سفر ورزشی

سفر ورزشی را می توان یکی از پرطرفدارترین سفرهای پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا نامید. سفری که در آن مسافران کیلومترها مسیر را برای تماشای بازی تیم مورد علاقه خود یا ورزشکار محبوشان طی می کردند.

سفر ورزشی تنها مختص طرفداران و تماشاچیان نیست و خود ورزشکاران نیز در این دسته قرار می گیرند. از میان متداول ترین سفرهای ورزشی می توان به سفر ورزشکاران به مناطق گوناگون برای بازی ها و مسابقات متعدد اشاره کرد.

 

سفر ورزشی

سفر ورزشی: تماشای فوتبال

 

سفر زیارتی

یکی دیگر از پرطرفدارترین انواع سفر در ایران و بسیاری از کشورهای همسایه، سفر زیارتی است. مسافران هر آنچه دارند در منزل می گذارند، خود را آراسته و آماده عبادت می کنند و برای راز و نیاز به سمت مقصد حرکت می کنند.

از مهم ترین مقاصد زیارتی که ایرانیان بسیاری سالانه به آن سفر می کنند مشهد مقدس و مکه مکرمه است که هرکدام آداب و آیین های خاص خود را دارد.

 

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

راهنمای سفر به مشهد

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و ۳۵۱ کیلوتر مربع وسعت آن است. از نظر جغرافیایی در شمال شرق ایران جای گرفته است و از شمال با شهرستان کلات، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق با سرخس و تربت جام همسایه است. ارتفاع آن از سطح آب های آزاد جهان ۱۰۵۰ متر بالاتر است و در در حوضه آبریز کشف‌ رود، بین رشته‌ کوه‌های بینالود و هزارمسجد جای گرفته است. مهمترین رشته کوهی که با جهت شمال غربی، جنوب شرقی این ناحیه را در برمیگیرد اژدرکوه با ارتفاع تقریبی ۳۰۰۰ متر است. شهرستان مشهد دارای ۴ بخش مرکزی، احمد آباد، رضویه، و طرقبه می باشد همچنین ۵ شهر به نام های مشهد ، ملک آباد ، رضویه، طرقبه، شاندیزرا شامی می شود و از۱۳ دهستان برخوردار است.

فاصله مشهد از شهر تهران ۹۳۴ کیلومتر است. طبق سرشماری عمومی که در سال ۱۳۹۵ انجام شد جمعیت این شهر بیش از سه میلیون و صد هزار نفر شمرده شد که به این ترتیب عنوان دومین شهر پرجمعیت ایران را از آن خود می کند. بیش از ۹۳ درصد این جمعیت به زبان فارسی صحبت می کنند. زبان مردم مشهد، زبان فارسی با گویش و لهجه مشهدی است. این لهجه سرشار از واژه‌ های کهن  زبان فارسی است. لهجه مشهدی به‌ نوعی خاستگاه ادبیات اصیل شاعران بزرگی مانند فردوسی، عطار و خیام است. این لهجه را شاخه ‌ای از فارسی دری می‌ دانند و بسیاری از واژگان گمشده زبان را می‌توان در گفتار عامیانه مردم مشهد جست ‌وجو کرد. در سال ۱۳۸۸ نام پایتخت معنوی ایران را برای مشهد انتخاب کردند و در سال ۲۰۱۷ نیز توانست پایتخت فرهنگ اسلامی بشود.

 

آب و هوای شهر مشهد


شهر مشهد از آب و هوای معتدل و متمایل به سرد و خشک برخوردار است. این منطقه به خاطر قرار گرفتن در  منطقه مرزی بین شمال و جنوب خراسان و نیز تداخل جبهه‌ های آب ‌وهوایی مختلف، دارای ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی خاصی است. قسمت بزرگی از دشت مشهد، نیشابور جز اقلیم سرد و خشک و قسمتی از دشت مشهد، قوچان نیمه ‌خشک و سرد و بخش کوچکی از بلندترین ارتفاعات رشته ‌کوه‌های بینالود و هزارمسجد در دسته شرایط آب و هوایی مرطوب سرد قرار می گیرند و درمجموع شهر مشهد دارای آب ‌و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است و از تابستان‌ های گرم و خشک و زمستان ‌های سرد و مرطوب برخوردار است. اکثر مواقع باد از سمت جنوب شرقی به سمت شمال غربی می وزد. دمای هما در گرم ترین روزهای تابستان به ۴۳ درجه بالای سفر و در زمستان به منهای ۱۵ درجه پایین تر از صفر می رسد.

بهترین زمان سفر


بهترین زمان سفر به مشهد اواخر بهار و اوایل فصل پاییز است که با آب و هوای معتدل و خلوتی شهر همراه است. تابستان زمان تعطیلات است و مشهد حسابی شلوغ می شود همچنین دمای هوا هم به بیش از ۴۰ درجه می رسد. پاییز هوا خنک است و مسافران کمتری به شهر می روند. زمستان با وجود خلوتی و ارزان شدن قیمت ها هوای سردی شهر را در بر می گیرد. بهار هوای مشهد دلپذیر می شود اما در ایام تعطیل بسیار شلوغ است. اگر شلوغی این فصل آزارتان نمی دهد میتوان گفت یکی از بهترین زمان های سفر به مشهد است.

 

اقامت در شهر مشهد


برای اقامت در شهر مشهد شما می توانید از بین گزینه های زیادی انتخاب نمایید زیرا این شهر آمادگی کاملی برای پذیرایی از مسافرین و تازه واردین به این شهر را داراست. از هتل و یا هتل آپارتمان هایی با درجه ی رفاهی متوسط گرفته تا هتل های لوکس ۵ ستاره که خدمات کاملی را به مهمانان ارائه می دهند.

در واقع شما می توانید در ال گشت، رزرو هتل در مشهد را دقیقا متناسب با بودجه مدنظرتان جایی را برای اقامت انتخاب کنید. جایی فقط برای خواب، یا هتل آپارتمانی مجهز به آشپزخانه که شما را از صرف غذا و پرداخت پول رستوران بی نیاز کند یا هتلی مجهز که تمامی امکانات رفاهی را در اختیار شما قرار دهد. لازم است در راهنمای سفر به مشهد ذکر کنیم که اقامتگاه های مجاز این شهر بیش از ۳۰۰ مورد است. جالب است بدانید که سال ۱۳۱۳ در کل شهر تنها دو مهمان خانه و ۳۳ مسافرخانه وجود داشد.  یکی از این دو مهمان خانه، مهمانخانه شرق در خیابان امام خمینی کنونی بود که دو اتاق بزرگ و سه نمرهٔ (اتاق) کوچک با هفت نفر کارگر داشت و کرایه آن برای هر نفر شبی بین چهار تا ده ریال بود.

در حال حاضر ۵۵ درصد از تخت های گردشگری کشور در شهر مشهد قرار گرفته اند. که البته به علت مسافر زیاد بازهم کافی نبوده و شاهد بین ۳ تا ۵ هزار مرکز غیرمجاز هستیم که متاسفانه گاهی در آن ها حادثه ای نیز رخ می دهد.

هتل‌ های پنج ‌ستاره: مجلل درویشی، پارس مشهد، پردیسان، هما۱، هما۲، بین‌المللی قصر، بین‌المللی قصر طلایی، مدینه الرضا، کوثر ناب

هتل‌ های چهارستاره: اترک، جواد، سی‌نور، قصر الماس، فردوس، ایران مشهد، کیانا، هلیا مشهد، توس، هاترا، زمرد، میثاق، مینو، عماد، بزرگ فردوسی

منجی
چند هتل پیشنهادی در کلاس های قیمتی متفاوت:

هتل مجلل درویشی
یکی از نزدیک ترین هتل های پنج ستاره به حرم امام رضا (ع)، این هتل اقامتگاهی نام آشنا برای کسانی است که به دنبال اقامتی مجلل و لوکس هستند. هتل مجلل درویشی با معماری منحصر به فردش به سبک هشت ملیت جهان مجهز به بهترین و مدرنترین امکانات و تسهیلات است که در کمتر هتل ایرانی می توانید بیابید. هتل مجلل درویشی مثل یک شهر کوچک است که تمام امکانات خوب را دارد. از اتاق‌ های متنوع و سالن ‌های پذیرایی مختلف گرفته تا امکانات تفریحی و مراکز خرید. از جمله امکانات متمایز این هتل برگزاری تور ویژه (UALL) با همکاری هواپیمایی تابان و استفاده ۲۴ساعته از تمامی امکانات هتل به صورت رایگان از خدمات این تور است.

شماره تماس: ۰۵۱۳۸۵۵۴۰۴۸

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا ۲۴ و ۲۶ ، هتل مجلل درویشی

هتل خانه سبز
خانه سبز را می توان یکی از بهترین هتل های سه ستاره شهر مشهد به شمار آورد. موقعیت قرار گیری آن دسترسی آسانی به حرم امام رضا، موزه نادری و بازار الماس شرق دارد. دارای رستوران، اینترنت، پارکینگ، مینی بار، کافی شاپ، خشکشویی و ویلچر می باشد.

شماره تماس: ۰۵۱۳۷۲۷۳۷۳۸

آدرس: استان خراسان رضوی – مشهد – میدان توحید – هتل خانه سبز

درویشی
هتل آپارتمان رسالت
اقامتگاهی تمیزو خوش ساخت در مشهد مقدس که با امکانات و خدماتی مطلوب و نیز با موقعیت مکانی بسیار مناسب پیشنهادی ویژه برای زائران حرم امام رضا می باشد.  اگر به دنبال هتل آپارتمانی نوساز و زیبا هستید که علاوه بر نزدیکی به حرم امام رضا خدماتی در حد هتل سه ستاره را به شما ارائه دهد انتخاب مناسبی پیش رو دارید. می توانید در فضای دلپذیر هتل و یا در کافی شاپ آن گردهمایی کوچک و دوستانه ای با خانواده و دوستان خود داشته باشید و در اتاق های بزرگ، تمیز و استاندارد شب را سپری کنید.

شماره تماس: ۰۵۱۳۸۵۵۸۲۱۰

آدرس: مشهد مقدس.خیابان امام رضا (ع).امام رضا۸.نبش چهارراه دوم.سمت چپ ، هتل آپارتمان رسالت

هتل المپیا
یکی از ویژگی های شاخص هتل امکانات رفاهی مناسب برای میهمانان می باشد. از جمله این امکانات رستوران با سرو غذاهای ایرانی و فرنگی، کافی شاپ با محیطی زیبا و انواع نوشیدنی های گرم و سرد و پارکینگ اختصاصی هتل می باشد. هتل المپیا با فاصله کمی از حرم دارد که موجب شده دسترسی مناسب به مراکز خرید داشته باشد.

شماره تماس: ۰۵۱۳۸۵۵۰۲۰۶

آدرس: مشهد-خیابان امام رضای ۸-نبش تقاطع دوم

المپیا

خورد و خوراک در شهر مشهد


در ادامه راهنمای سفر به مشهد غذاها و خورد و خوراک در آن را بررسی می کنیم. قیمت غذا در مشهد به نوع و کلاس رستوران بستگی دارد. از آن‌ جایی که این شهر میزبان مسافران فراوانی است، تعداد غذاخوری ‌هایش زیاد و متنوع است. از حدود ۱۲ هزار تا ۵۰ هزار تومان قیمت یک وعده غذا در مشهد است. غذاهای مشهد بسیار متنوع است و بسیاری از آن ها نیز جز غذاهای محلی شهر مشهد و اطراف آن هستند و پرداختن به همه آن ها نیازمند نوشتن چندین مقاله است در ادامه چند مورد از معروف ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم.

شله مشهد
یکی از غذاهای مشهد که در سراسر کشور شناخته شده است شله است. در پخت آن از حبوبات استفاده می شود و به خاطر داشتن مواد مغذی سنگین است و به تنهایی یک وعده غذایی کامل محسوب می شود. شله کاربرد بسیاری در نذری ها نیز دارد. ترکیبات شله مشهدی بسیار متنوع است که با توجه به سلیقه می توان ترکیبات آن را تغییر داد از جمله مهم ترین ترکیبات آن می توانیم به انواع لوبیا، عدس، ماش، برنج نیم دانه، گوشت گوساله، انواع فلفل، زنجبیل، دارچین، هل و … اشاره کنیم، افزایش گوشت شله موجب خوشمزه تر شدن آن می شود.

شیشلیک شاندیز
اگر طرفدار پر و پاقرص کباب باشید محال است درباره شیلیک شاندیز چیری نشنیده باشید. کبابی که توانسته در همه ایران مشهور شود و در شهرهای مختلف کبابی هایی با این نام افتتاح شده است. حتی در منوی بعضی رستوران ها نیز به جای شیشلیک، نوشته شده شیشلیک شاندیز. در راهنمای سفر به مشهد پیشنهاد می کنیم حتما بخشی از بودجه سفر را برای یک وعده شیشلیک اختصاص دهید.

شله
کوکوی شیرین
در مشهد در میزهای باز کوکو شیرین پای ثابت میز است. این یکی را اگر در مشهد نخورید بعید است در جای دیگری از ایران پیدا کنید! می توان آن را به عنوان دسر و پیش غذا سرو کرد و از این غذا به صورت گرم و سرد استفاده می شود. از تخم مرغ، سیب زمینی، آرد ذرت و زعفران برای درست کردن آن استفاده میشود، مشهدی ها برای درست کردن کوکوی شیرین خود بر روی همین کوکو معمولی شیره می زنند که از آب، شکر، گلاب و زعفران درست شده است.

قروتی
در خراسان تا دلتان بخواهد غذاهای خوشمزه ای هست که باید ابتدا در آن نان تلیت کنید و سپس نوش جانش کنید. قروتی هم یکی از آنها است. طعم و مزه اصلی این غذا کشکی است که بسیار لذیذ است. قروتی هم از غذاهای زمستانی ست. نه که آن را در فصل های دیگر میل نکنند اما مثل آبگوشت و آش در سرمای زمستان چیزی دیگری است!

آش ماستی
آش هم مثل کباب پای ثابت غذای ایرانی ها است و می توان انواع و اقسام آن را در شهرهای مختلف ایران دید. مشهدی ها هم برای طبخ این غذای مفید و خوشمزه ایرانی، راه و روش خود را دارند. یکی از غذاهای مشهدی دیگری که در میان خراسانی ها طرفداری بسیاری دارد آش ماستی است. البته شهرهای اطراف و همسایه مشهد به ویژه سبزوار نیز تبحر خاصی در پخت آن دارند.


رستوران های پیشنهادی در مشهد


رستوران پسران کریم
مجموعه که از سال ۱۳۵۹ آغاز به کار کرده و در حال حاضر دارای سه شعبه فعال می باشد. رستوران پسران کریم  از رستوران های قدیمی و معروف مشهد با کیفیت عالی غذاها و با سرویس دهی و قیمت مناسب در محیطی دنج وبا سرو غذاهای ایرانی پذیرای مشتریان خود است. یکی از غذاهای محبوب رستوران پسران کریم مشهد نیز  چلو ماهیچه آن می باشد. اگر مایلید ماهیچه پسران کریم رو از دست ندهید در ساعت های اولیه به رستوران مراجعه کنید.

شعبه مرکزی پسران کریم: مشهد ، بلوارسجاد ، خیابان فرهاد ، فرهاد۲۲ ، انتهای کوچه سمت راست

تلفن شعبه سجاد: ۰۵۱۳۷۶۸۵۰۵۳

شعبه مجتمع مروارید پسران کریم: مشهد ، انتهای خیابان خیام شمالی ، مجتمع مروارید

تلفن شعبه خیام شمالی: ۰۵۱۳۷۵۳۰۰۱۴

شعبه آلتون پسران کریم: مشهد ، خیابان دانشگاه ، برج تجاری آلتون

تلفن شعبه آلتون: ۰۵۱۳۸۴۹۱۲۰۸

کریم
رستوران رضایی
رستوران رضایی مشهد جزو قدیمی ترین رستوران های مشهد است، اگر سراغ یک رستوران با کیفیت را از اهالی مشهد به خصوص قدیمی ترها بگیرید رستوران رضایی جزو چند پیشنهاد اول به شما خواهد بود. شعب رستوران رضایی یکی پس از دیگری در مشهد گسترش پیدا کردند و تا کنون ۵ شعبه در مشهد و یک شعبه در شهر بابل تاسیس شده اند.

شعبه ۱: خیابان آبکوه،تقاطع کلاهدوز                                                             تلفن :۳۸۴۴۲۰۰۰-۰۵۱

شعبه ۲: میدان آزادی ، مقابل پارک ملت                                                         تلفن :۳۶۰۹۲۴۴۴-۰۵۱

شعبه ۳: خیابان اخوند خراسانی(خیابان خاکی)،نبش آخوندخراسانی ۱۰/۲                   تلفن :۳۲۲۱۱۱۰۰-۰۵۱

شعبه ۴: شهربابل،کمربندی غربی،بلوارجانبازان ،بین توحید ۱و۳                            تلفن :۰۱۱۳۲۳۶۳۰۴۰

شعبه ۵: بلوارشهید منتظری،مقابل سازمان صداوسیما                                         تلفن : ۳۸۴۶۸۱۰۰-۰۵۱

شعبه ۶: بلوار وکیل آباد، بین جلال آل احمد و سروش                                        تلفن : ۳۶۱۴۶۲۰۰-۰۵۱

 

سفره خانه عمارت یزدان
رستورانی تازه تاسیس که توانسته از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار شود. مهمانان داخل اتاق های خصوصی می نشینند و مهمانی های خود را برگذار میکنند. عمارت یزدان مشهد شامل تقریبا ۳۰ اتاق است که برخی از این اتاق ها به صورت متصل به هم برای گنجایش بیشتر وجود دارند.

مشهد ، جاده طرقبه ، ویلاشهر ،امام رضا۱۷

رضایی

 

جاذبه های دیدنی در شهر مشهد


حرم امام رضا

اولین و مهمترین جاذبه شهر مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) است. حرم در نیمه شرقی شهر قرار دارد و به راحتی می توانید با تاکسی و اتوبوس خود را به آن برساند. اگر می خواهید با مترو به حرم بروید باید در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و با طی کردن خیابان امام رضا به حرم رسید.

آرامگاه فردوسی

برای بازدید از آرامگاه فردوسی باید به ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد بروید. این آرامگاه در نزدیکی شهر تاریخی طابران و بقعه هارونیه قرار دارد. ساختمان کنونی این مجموعه در سال ۱۳۱۳ گشایش پیدا کرد و به شکل تخت جمشید و پاسارگاد ساخته شده است.

آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادرشاه در مجموعه باغ موزه نادری شهر مشهد قرار دارد. این آرامگاه در شمال غربی چهار راه شهدا قرار دارد و از قسمت مرکزی و دو تالار موزه تشکیل شده است.

خواجه اباصلت

خواجه اباصلت از یاران نزدیک امام رضا بود و ۴ سال پس از شهادت امام رضا در مشهد درگذشت. آرامگاه او در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. بنای اصلی آن چهار ضلعی است و هر سمت آن یک در دارد.

آرامگاه فردوسی
خواجه ربیع

این مقبره که در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد قرار دارد در دوران صفوی ساخته شده و در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. می گویند امام رضا قبر خواجه ربیع را زیارت کرده است.

شاندیز

شاندیز در غرب مشهد محلی عالی برای طبیعت گردی و گشت و گذار است. به غیر از لذت بردن از مناظر تماشایی می توانید در رستوران های معروفش هم غذاهای خوشمزه میل کنید.

پارک های آبی

مشهد ۴ پارک آبی دارد که در روزهای گرم تابستان تفریحی لذت بخش برایتان به ارمغان می آورند. هر کدام از این پارک ها در زمان های مشخص تخفیف های ویژه ای دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

خواجه ربیع

مراکز خرید در شهر مشهد
مجتمع تجاری الماس شرق
آدرس: مشهد ،انتهای بلوار خیام ،بلوار بهارستان ،مجتمع تجاری الماس شرق

شماره: ۰۵۱۳۷۱۱۳۱۱۱

ساعات کاری: ۱۰ صبح الی ۲۳ شب

مجتمع تجاری وصال
آدرس: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، بلوار بهارستان، جنب مجتمع تجاری الماس شرق

شماره: ۰۵۱۳۷۱۱۵۵۵۵

ساعات کاری: ۱۰ صبح الی ۲۳ شب

مجتمع تجاری پروما
آدرس: مشهد، ضلع شمال شرقی میدان جانباز ،مجتمع تجاری پروما

شماره: ۰۵۱۳۷۶۳۷۴۰۱

ساعات: ۹ صبح الی ۲۴ شب

مجتمع تجاری آلتون
آدرس: مشهد، بلوار دانشگاه، بین دانشگاه ۲۲ و ۲۳ ،مجتمع تجاری آلتون

شماره: ۰۵۱۳۸۴۹۱۳۵۱

ساعات کاری: ۹:۳۰ صبح الی ۲۲ شب

مجتمع تجاری ویلاژ توریست
آدرس: مشهد، ابتدای جاده طرقبه، ویلاشهر، مجتمع تجاری تفریحی ویلاژتوریست

شماره: ۰۵۱۳۵۵۱۰۹۵۶ – ۰۵۱۳۵۵۱۰۹۵۸

ساعات کاری: ۱۰ صبح الی ۲۳ شب

خرید

اطلاعات شهری مورد نیاز در مشهد
کد مشهد: ۰۵۱

فاصله از تهران: ۸۸۸ کیلومتر

مدت سفر هوایی: حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه

مدت سفر با قطار: با قطار سریع السیر ۷ ساعت با قطار معمولی ۱۲ ساعت

مدت سفر زمینی: حدود ۱۰ ساعت بدون توقف

فرودگاه بین المللی مشهد تا مرکز شهر مشهد: آذربایجان شرقی، مشهد، میدان بزرگ آذربایجان، بلوار شهید بابایی، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی مشهد

حدود ۷ ساعت

فرودگاه بین المللی مشهد : استان خراسان رضوی، شهر مشهر، بلوار فرودگاه، فرودگاه بین المللی مشهد

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

تاریخچه کیش


گفته بودیم که از زیر و بم کیش برای شما خواهیم گفت، به خاطر همین معرفی کیش را از گذشته و تاریخ آن شروع می‌کنیم. کتاب‌های تاریخی می‌گویند که جزیره کیش از زمان هخامنشیان بخشی از ایران بوده تا اینکه با گسترش اسلام خلفای اموی بر این جزیره مسلط می‌شوند. در دوران حکومت آل بویه، جزیره کیش بازهم به تسلط ایرانیان درآمد و در دوره سلجوقیان به بزرگترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. جزیره کیش مانند جزیره هرمز مدت‌ها دست پرتغالی‌ها افتاد تا اینکه امام قلی خان، سپهسالار شاه عباس خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن را فتح کرد. از آن زمان تا کنون کیش به عنوان یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.

در آغاز حکومت محمدرضا پهلوی، کیش به عنوان مرکزی برای صید ماهی و تجارت مروارید خلیج فارس شناخته می‌شد. بعد از وارد کردن مروارید ژاپن به ایران، تجارت مروارید کیش از رونق افتاد و از آن پس کیش کم کم اهمیت خود را از دست داد.

در دوره محمد رضا شاه بود که پتانسیل گردشگری کیش شناخته شد. وقتی مشاوران ایرانی و آمریکایی جزیره کیش را به خاطر زیبایی‌های طبیعی، سواحل مرجانی و آب‌های کریستالی به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب کردند، حکومت سرمایه گذاری رو ی جزیره کیش را آغاز کرد. بدین ترتیب زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، فرودگاه، نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین اقامتگاهی برای خانواده سلطنتی در کیش ساخته شد.

در سال 1361 کیش اولین منطقه آزاد اقتصادی ایران معرفی شد و در حال حاضر رونق اقتصادی جزیره بر پایه گردشگری و تجارت است.

جغرافیای کیش 


کیش یکی از 21 جزیره ایرانی است که در خلیج فارس خانه کرده است. هیچ رودخانه دائمی در جزیره کیش وجود ندارد و آب جزیره از منابع آب شیرین زیر زمینی تامین می‌شود.

موقعیت جغرافیایی جزیره کیش

آب و هوای کیش


آب و هوای کیش گرم و مرطوب است و میانگین دمای آن به 26 درجه می‌رسد. بارندگی در جزیره بسیار کم است و فقط در ماه‌های زمستان بارش پراکنده دیده می‌شود.

بهترین زمان سفر به کیش
فصل زمستان بهترین زمان سفر به جزیره کیش است که با هوای معتدل بهاری آن می‌توان از شنا کردن و تفریح‌های آبی لذت برد و از طرف دیگر از گرمای آزار دهنده و رطوبت و شرجی تابستان هم خبری نیست.

ارزان‌ترین زمان سفر به کیش


اگرچه زمستان مناسب‌ترین زمان سفر برای کیش است اما قطعا ارزان‌ترین زمان سفر نیست. از آنجا که همیشه در فصل‌های کم سفر استقبال از جزیره کم است، هواپیمایی‌ها و هتل‌ها سعی می‌کنند با پیشنهاد تخفیف‌های ویژه مسافران را به سفر به جزیره ترغیب کنند.

حمل و نقل در کیش


رفت و آمد به جزیره کیش از طریق هوایی یعنی فرودگاه بین‌المللی کیش و همچنین به صورت دریایی از طریق بندر کیش انجام می‌شود. اغلب تورهای کیش  مسافران را با هواپیما به جزیره می‌رسانند. اگر نخواهید با تور کیش به جزیره سفر کنید خودتان می‌توانید بلیط هواپیمای کیش را از وب‌سایت علی بابا تهیه کنید. در وب‌سایت علی‌ بابا شما می‌توانید قیمت بلیط هواپیما کیش از ایرلاین‌های مختلف را مقایسه کنید و با استفاده از فیلتر قیمت به سادگی بلیط ارزان کیش را پیدا کنید.

فرودگاه بین‌المللی کیش


در هفتم آبان ماه سال 1356، فرودگاه کیش با فرود اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در این فرودگاه و با حضور سران حکومت پهلوی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی افتتاح شد. پروازهای شبانه فرودگاه در سال 1373 با تجهیز باند فرودگاه به چراغ‌های مخوص پرواز در شب، آغاز شد.

فرودگاه کیش دو ترمینال دارد که یکی از آن‌ها ویژه پروازهای داخلی و دیگری ویژه پروازهای خارجی است. در حال حاضر فرودگاه کیش به 20 مقصد داخلی و دو مقصد خارجی یعنی مسقط و دبی پرواز دارد.

 

 

 

تاکسی


کیش جزیره کوچکی است که گردشگران و ساکنان آن را از مترو و اتوبوس‌های شهری برای جا به جایی بی نیاز می‌کند. از این رو تاکسی مهمترین وسیله نقلیه در جزیره است. تاکسی‌های کیش اغلب خودروهای گران قیمت و با کیفیتی هستند و در دو رنگ زرد و سفید دیده می‌شوند. تاکسی‌های زرد رنگ تاکسی‌های خطی هستند و تاکسی‌های سفید رنگ به صورت تاکسی دربست و تاکسی تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مینی‌بوس


در جزیره تاکسی‌ها آن‌قدر راحت در دسترس هستند که کمتر نیاز به رفت و آمد با مینی بوس‌ها احساس می‌شود. مینی‌بوسرانی جزیره از دو خط تشکیل شده است که خط اول با 13 ایستگاه و خط دو با 42 ایستگاه مسافران را به هر نقطه‌ای از جزیره می‌رسانند.

اجاره خودرو بدون راننده


برای کسانی که عاشق خودروهای لوکس و گران قیمت هستند، کیش درست مثل بهشت است. با رونق گردشگری جزیره شرکت‌های اجاره خودرو زیادی هم در آن شروع به فعالیت کرده‌اند که خودروهای لوکس و وارداتی را در بازه‌های قیمتی مختلف به گردشگران کرایه می‌دهند.

برای کسانی که با هواپیما به کیش سفر کرده‌اند و خودروی شخصی‌شان را در اختیار ندارند و از طرفی هم همیشه ترجیح می‌دهند در شهر مقصد خودرو در اختیار داشته باشند، گزینه کرایه خودرو بسیار مناسب است. حتی می‌توان خودروی با راننده در جزیره کیش اجاره کرد.

 

جاذبه‌های تاریخی


هر چند جزیره کیش را به عنوان یک مقصد توریستی تاریخی نمی‌شناسیم و به بیشتر به هوای تفریح‌های آبی و خرید راهی این جزیره مدرن و لوکس می‌شویم اما دیدن یادگاری‌های تاریخی آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

شهر باستانی حریره
جزیره کیش در قسمت شمالی خود یک شهر باستانی دارد که نام آن در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخچه این شهر باستانی به قرن 5 تا 10 هجری قمری بر می‌گردد و گفته می‌شود که به مدت 6 قرن یعنی از قرن چهارم تا دهم در اوج شکوفایی و رونق بوده است. کاوش‌های باستانی زیادی روی این شهر تاریخی انجام شده و در نتیجه آن می‌توان مجموعه ساحلی، خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی را دید.

اسم درخت آرزوها را شنیده‌ایم اما فقط در داستان‌ها. در چند قدمی شهر باستانی حریره می‌توانید در دنیای واقعی زیر چتری از ریشه‌های هوایی این درخت بروید و آرزوهایتان را بخواهید. بعضی‌ها برای برآورده شدن آرزوهایشان پارچه‌هایی را به شاخه‌ها درخت گره می‌زنند. درخت سبز همان درخت لور یا انجیر معابد است که در دوره‌ ایلخانیان وارد ایران شد. این درخت با عمر 500 تا 600 ساله کهنسال‌ترین درخت جزیره است.

شهر باستانی حریره

شهر زیر زمینی کاریز
شهر زیر زمینی کاریز در عمق 16 متری در دل زمین کنده شده است. همچنان که در دالان‌های این شهر زمینی پیش می‌روید، می‌توانید سنگواره‌ها را در سقف و دیوارها ببینید. کارشناسان عمر این سنگواره‌ها را 270 تا 570 میلیون سال تخمین می‌زنند.

این شهر زمینی وجود خود را از قنات 2500 ساله‌ای وام گرفته که تا مدت‌ها پیش آب شیرین جزیره را تامین می‌کرد. این شهر زیر زمینی در دل تنها جزیره مرجانی دنیا قرار دارد و همچنین تنها بنایی است که سقف آن پوشیده از صدف‌ها و مرجان‌ها طبیعی است و به همین دلیل است که نام این شهر زیر زمینی به لیست آثار جهانی یونسکو هم رسیده است.

شهر زیر زمینی کاریز

کشتی یونانی
یکی از تصاویر نمادین که از جزیره کیش می‌توان دید و یا حتی بعد از اینکه خودتان به کیش سفر کردید یکی از زیباترین تصویرهایی که از جزیره در ذهن شما نقش خواهد بست تصویر کشتی یونانی در غروب است. تضاد سیاهی کشتی به آتش کشیده شده با سرخی غروب خلیج فارس چنان زیبایی را خلق کرده که هیچ گردشگری در سفر به کیش از آن نمی‌گذرد.

کشتی یونانی در سال 1345 در نزدیکی روستای باغو در جزیره به گل نشست. از آنجا که تلاش‌ها برای نجات کشتی به نتیجه‌ای نرسید، تمام بار کشتی و سرنشینان آن را تخلیه کردند و آن طور که گفته می‌شود برای گرفتن حق بیمه، کشتی را بعد از تخلیه آتش زدند.

کشتی یونانی کیش

ساحل‌های تفریحی کیش
استقبال محلی‌ها و گردشگران از خط ساحلی کیش، به تماشای غروب نشستن و بازی کردن بچه‌ها، شهرداری کیش را سر ذوق آوره تا پارک‌های زیبایی بسازد. پارک‌های ساحلی کیش این روزها یکی از جاهای پرطرفدار در این جزیره است که مسافران و محلی‌ها برای پیاده روی، راه انداختن باربکیو و پیکنیک آنجا می‌روند.

پارک ساحلی میر مهنا
پارک ساحلی میر مهنا بزرگترین پارک تفریحی جزیره است که نزدیک محله عرب‌ها و بومیان جزیره قرار دارد. علاوه بر اینکه قدم زدن در امتداد خلیج فارس در این پارک ساحلی دل شما را خواهد برد، تجربه‌هایی مثل دیدن لاک پشت‌هایی که در پارک ساحلی این طرف و آن طرف می‌روند، یا سر زدن به بازار ماهی و خرید ماهی‌های تازه صید شده، که اگر حوصله کباب کردن هم داشته باشید می‌توانید خودتان را زیر آلاچیق‌ها مهمان کباب ماهی تازه کنید، هدیه‌های این پارک ساحلی به شما هستند. اگر دلتان قایق سواری هم می‌خواهد کافی است تا اسکله تفریحی بروید و با قایق دل به خلیج فارس بزنید. اگر هم دلتان سکوت و آرامش مطلق می‌خواهید در یکی از چهار محلی که برای تماشای دریا در نظر گرفته شده بنشینید و دل به آبی بی پایان خلیج فارس بسپارید.

پارک ساحلی میر مهنا کیش

پارک ساحلی مرجان
این پارک ساحلی که پیست دوچرخه سواری کیش هم از آن می‌گذرد مرکزی برای تفریح‌های آبی در جزیره است و تقریبا هر ورزش آبی که دلتان بخواهید اینجا می‌توانید امتحان کنید از از جت اسکی، پاراسل و بناناسواری گرفته تا غواصی. اگر هم عاشق دیدن یا جمع کردن حلزون و صدف‌های خوش نقش و نگار خلیج فارس هستید اینجا تا دلتان بخواهد می‌توانید در ساحل صخره‌ای مرجان به تماشای صدف و شقایق، عروس‌های دریایی و انواع ماهی‌های رنگارنگ بنشینید. بعد از دل دادن به دنیای زیر آب یا لذت بردن از تفریح‌های دریایی در غروب آفتاب نوشیدن چای می‌تواند تمام این زیبایی‌ها و لذت را تکمیل کنید. اطراف پارک پر است از کافه‌ها و چایخانه و بوفه که می‌توانید خودتان را مهمان چای و انواع نوشیدنی بکنید و اگر هم دلتان غذا خواست به رستوران‌های اطراف پارک سر بزنید.

پارک ساحلی مرجان

پارک ساحلی مرد ماهیگیر
پارک ساحلی مرد ماهیگیر به نماد آن یعنی مجسمه 12 متری مرد ماهیگیر معروف است. مسجمه مرد ماهیگیر بعد از مجسمه صیاد مروارید بندر عباس دومین مجسمه فیگیوارتیو بزرگ ایران است. هور ایرانی، کنار و لور گیاهان بومی جزیره هستند که فضای پارک را متفاوت می‌کنند. همینطور این پارک انتخاب محلی‌ها و گردشگران برای ساختن مجسمه‌های شنی در ساحل است و شاید بهترین جا برای کودکان‌تان باشد تا با خیال راحت شن بازی کنند، قلعه و مسجمه شنی بسازند و طبیعت ناب جزیره را مهمان دنیای کودکی‌شان بکنند.

پارک ساحلی مرد ماهیگیر

مراکز تفریحی کیش
تنوع مراکز تفریحی کیش از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا تفریح‌های آبی و مراکز خرید آن‌قدر زیاد هستند که هر گردشگری با هر سلیقه‌ای ‌را سر ذوق می‌آورند. این مقاله از همه آن‌ها برای شما می‌گوید.

آکواریوم کیش
نام جزیره با آب‌های زلال و کریستالی و دنیای رنگین زیر آب گره خورده است و دیدن آکواریوم با 70 نوع ماهی تزیینی می‌تواند این تصور را خوب به حقیقت برساند. انواع ماهی‌های آب‌های شور و شیرین را می‌توانید در اولین آکواریوم بیست هزار لیتری مخصوص آب‌های شیرین ببینید. در این مجموعه علاوه بر ماهی، انواع خزندگان ایران و جهان، پرندگان کمیاب، پستانداران و حیوانات تاکسیدرمی شده هم برای نمایش وجود دارد.

آکواریوم کیش

دلفیناریوم
هر چند برای دیدن دلفین‌ها در دل خلیج فارس باید تا جزیره هنگام قشم بروید اما در سفر به کیش هم با سر زدن به دلفیناریوم می‌توانید دلفین‌ها را از نزدیک ببینید و از تماشای دلبری‌هایشان لذت ببرید. در دلفیناریوم کیش علاوه بر دلفین، پستانداران دریایی مانند شیر دریایی و پنگوئن هم می‌توانید ببینید. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که همیشه دوست داشته‌اید پنگوئن‌های با نمک را که اغلب در کارتن‌ها و مستند دیده‌ایم از نزدیک ببینید لازم نیست تا قطب جنوب سفر کنید، پنگوئن‌ها تا کیش به دیدن شما آمده‌اند و با گرفتن یک سلفی با پنگوئن‌ها فقط تا دلفیناریوم کیش فاصله دارید.

دلفیناریوم کیش

باغ پرندگان کیش
در پاغ پرندگان کیش بیش از 57 گونه پرنده از بخش‌های مختلف جهان یکجا جمع شده‌اند تا در بازدید یکی دو ساعته گردشگران بتوانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند و کودکان از نزدیک با این گونه‌ها آشنا شوند. باغ پرندگان کیش در محوطه دلفیناریوم کیش قرار دارد و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

باغ پرندگان کیش

مراکز خرید کیش
علاوه بر زیبایی‌های طبیعی جزیره کیش، یکی از دلایل اصلی که گردشگران را از سراسر ایران به این جزیره می‌کشاند مراکز خرید و قیمت فوق‌العاده اجناس است. حتی کسانی هم که خیلی اهل خرید نیستیند، فرصت خریدن لباس‌ها و کفش‌های برند با قیمت مناسب در مراکز خرید کیش را از دست نخواهند داد. علت قیمت مناسب و تنوع کالاها هم این است که جزیره‌ کیش منطقه آزاد است و واردات اجناس هزینه‌ گمرک ندارد. در نتیجه، قیمت‌ها در جزیره با سایر شهرها به ویژه تهران تفاوت چشمگیری دارند که مسافرانی را که با یک چمدان به کیش رفته بودند گاهی اوقات با چندین چمدان راهی شهرشان می‌کنند.

کیش مراکز خرید بسیار زیاد و متنوعی دارد که شاید امکان رفتن به همه آن‌ها در طول سفر چند روزه فراهم نباشد. مراکز خرید مختلف به فروش اجناس مختلف اختصاص داده شده‌اند در نتیجه کافی است شما قبل از سفر مرکز خرید مرتبط با کالایی که می‌خواهید بخرید را پیدا کنید تا در زمان‌تان هم صرفه جویی کنید.

خریدهای لوکس
در خرید از کیش اول از همه باید تکلیف‌تان را با بودجه سفر و خریدتان روشن کنید. اگر بودجه خوبی برای خرج کردن دارید و دنبال خرید لباس‌ها از برندهای اروپایی هستید می‌توانید با خیال راحت به مراکز خرید پردیس 1 و 2 و مرکز خرید دامون سر بزنید و حتی در کنار خرید از تفریح وغذاهای لذیذ فود کورت‌های آن هم لذت ببرید.

مرکز خرید دامون

خرید مقرون به صرفه
اما اگر دنبال خرید اجناس با قیمت مناسب هستید، در مراکز خرید پانیذ، ونوس و مروارید می‌توانید لباس‌ و کفش و اکسسوری‌های زیبا، با کیفیت و با قیمت مناسب پیدا کنید.

بازار بزرگ مروارید

خرید کیف و کفش
برای خرید کیف و کفش و لباس‌های متنوع هم روی مرکز تجاری پردیس2، مرکز تجاری کیش و مرکز خرید مروارید حساب کنید.

خرید کیف و کفش

خرید لوازم خانه و آشپزخانه
اگر دنبال خرید لوازم خانه و آشپزخانه در کیش هستید به مرکز خرید پردیس 2 سر بزنید. هر چند باید موقع خرید هزینه اضافه بار هواپیما را هم سبک سنگین کنید و اگر برایتان مقرون به صرفه بود به خریدتان ادامه دهید.

خرید شکلات و قهوه
آوردن شکلات و قهوه از کیش به عنوان سوغاتی، بخشی از سفر به کیش شده است و با وجود انواع شکلات فروشی و تنوع بسیار زیادی از آن‌ها نمی‌توان از خرید شکلات در جزیره چشم پوشی کرد. هر چند در اغلب مراکز خرید کیش مغازه‌های شکلات فروشی را می‌توان پیدا کرد اما مرکز اصلی آن را فروشگاه‌های آرتا کیش می‌دانند.

ارتا کیش

 ست ورزشی و لباس نوزادی
و البته معمولا در بین خریدهای کیش لباس ست ورزشی به چشم می‌خورد که از بازار پردیس 1 می‌توانید درقیمت و مدل‌های متنوع آن‌ها را پیدا کنید. بازار مرجان، بازار خلیج فارس و بازار عرب‌های مراکز خوبی برای خرید لباس نوزادی و کودک هستند، هم قیمت خیلی مناسبی دارند و هم تنوع بسیار بالاست. اگر دنبال عطر اصل و با قیمت مناسب هستید به بازار زیتون بروید.

رستوران‌های کیش


از هر شهر گردشگر پسندی انتظار می‌رود که رستوران‌های مختلف و متنوع داشته باشد و کیش هم که مقصد سفر هزاران هزار مسافر در سال است خوب از پس این کار برآمده است.

فود کورت دامون
یکی از رستوران‌های بسیار خوب کیش که تنوع غذای آن شما را هیجان زده خواهد کرد فود کورت دامون است. علاوه بر غذاهای ایرانی و غذاهی دریایی لذیذ، اینجا می‌توانید انواع غذای مکزیکی، چینی، هندی و غذاهای گیاهی را هم امتحان کنید و حتی می‌توانید شیوه طبخ غذاهای مختلف را هم ببینید. رستوران دامون در مرکز خرید دامون است و اگر برای خرید به این مرکز می‌روید، می‌توانید در فود کورت خستگی را به در کنید و غذاهای لذیذ را امتحان کنید. تراس سر سبز و رو به دریا، غذاهای متنوع و با کیفیت همه چیزی است که از یک رستوران خوب انتظار می‌رود.

فود کورت دامون

رستوران کوه سنگی
اگر تا حالا در همسایگی خلیج فارس دیزی نوش جان نکرده‌اید، بهترین جایی که می‌توانید این تجربه را به خودتان هدیه بدهید رستوران کوه سنگی است. یک رستوران با حال و هوای سنتی و بسیار دلنشین که دیزی‌های لذیذ در ظروف سنگی و با همراهی عطر ریحان تازه و سنگک داغ و دوغ محلی سرو می‌شوند. البته دیزی تنها غذایی نیست که در رستوران کوه سنگی سرو می‌شود، اینجا می‌توانید کوبیده، جوجه و میرزا قاسمی هم نوش جان کنید.

رستوران رویال استار
رستوران رویال استار با دکوراسیون متفاوت و معروف به دکوراسیون انگلیسی یکی از زیباترین رستوران‌های کیش است. اگر دلتان می‌خواهد یک شام متفاوت در فضایی لوکس و شیک میل کنید اسم رستوران رویال استار را به خاطر بسپارید. استیک‌ها و برگرهای این رستوران زبانزد است و البته از بشقاب غذاهای دریایی و و پاستا و سالاد سزار آن نمی‌توان به سادگی صرف نظر کرد.

رستوران رویال استار کیش

رستوران‌های که تا اینجا معرفی شد از رستوران‌های شناخته شده جزیره هستند که شاید در طول سفر فقط یکی دو بار سر زدن به آن‌ها خوب باشد مگر اینکه بخواهید بخش زیادی از هزینه سفر را صرف امتحان کردن غذاهای این رستوران‌ها بکنید. اگر می‌خواهید غذاهای با کیفیت با قیمت مناسب نوش جان کنید می‌توانید رستوران‌های ساده‌تری انتخاب کنید که ظاهر ساده آن‌ها از لذیذ بودن غذایشان چیزی کم نمی‌کند مثل فست فود بومرنگ، رستوران خاطره، رستوران عمو اکبر و رستوران ساحلی توتی فروتی.

هتل‌ های کیش


استقبال مسافران از جزیره کیش، ساخت هتل را در جزیره رونق داده تا اقامت مسافران هم مانند هر تجربه دیگری از زیبایی‌ها و تفریح‌های جزیره به یادماندنی باشد. هتل‌های کیش هم مانند مراکز خرید و رستوران‌های آن درجه بندی دارند و مسافران بسته به بودجه‌ای که برای سفر در نظر گرفته‌اند، می‌توانند در آن اقامت کنند.

هتل‌ های لوکس و 5 ستاره کیش
هتل‌های 5 ستاره کیش لوکس‌ترین و با کیفیت‌ترین هتل‌های جزیره هستند. اگر بودجه خوبی برای این سفر در نظر گرفته‌اید می‌توانید روی این هتل‌ها حساب کنید واقامتی کاملا متفاوت داشته باشید.

هتل ترنج
اگر کمی اهل سفر باشید اسم اولین هتل روی آب جزیره و ایران یعنی هتل ترنج را شنیده‌اید. اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل ترنج به شکل یک ترنج روی خلیج فارس چیده شده‌اند و هر آنچه که از یک اقامت ایده آل انتظار می‌رود را برای مهمانان فراهم می‌کنند. کف اتاق‌ها دریچه شیشه‌ای دارد که می‌توانید آب‌های کریستالی خلیج فارس را هم ببینید.

در پیست دوچرخه سواری هتل ترنج از دوچرخه سواری لذت ببرید، در انواع رستوران‌ها و کافی شاپ‌های آن غذاهای لذیذی دریایی نوش جان کنید و اگر هم اهل بازی هستید از سالن بازی ساحلی هتل غافل نشوید.

هتل ترنج کیش

هتل مارینا
هتل مارینا پارک کیش یکی دیگر از هتل‌های 5 ستاره کیش است که علاوه بر سفرهای تفریحی، سالن همایش و کنفرانس آن این هتل را یکی از گزینه‌های خوب برای سفرهای کاری کرده است. با وجود رستوران لوتوس و رستوران باغ هتل مارینا مهمانان آن نیازی به پیدا کردن رستوران‌های خوب شهر نخواهند داشت و همینجا می‌توانند غذاهای ایرانی و دریایی با کیفیت را نوش جان کنند.

در کافی‌شاپ‌های هتل هم می‌توانید عصرهای دنجی را در طول سفرتان بگذرانید. با وجود پارک ساحلی هتل نه حوصله خودتان و نه حوصله کودکان‌تان در هتل سر نخواهد رفت. خستگی روزهای کاری را در مجموعه ماساژ و اسپای هتل به در کنید و از امکانات ورزشی و فروشگاه‌های هتل غافل نشوید.

مارینا هتل

هتل داریوش
هتل 5 ستاره داریوش با معماری الهام گرفته از پاسارگاد، یکی از هتل‌های معروف و باشکوه کیش است که خاطره اقامت در آن بخش پر رنگی از سفرتان خواهد شد.

موقعیت ویژه‌ هتل داریوش در ساحل شرقی جزیره‌ کیش، پیاده‌روی‌های صبح‌ گاهی در ساحل، به تماشا نشستن غروب آفتاب و شب نشینی‌های اسکله، این هتل را گزینه‌ اقامتی بسیار مناسبی برای سفرهای رمانتیک و خانوادگی می‌کند.

سالن کنفرانس، مجتمع تجاری، سالن آرایش و پیرایش و امکانات دیگر هتل داریوش، این هتل 5 ستاره را انتخاب سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای برگزاری همایش‌ها و سمینارها کرده است.

هتل داریوش کیش

بیشتر بخوانید: هتل ترنج، نگین جزیره کیش

هتل‌ های 4 ستاره
هتل‌های 4 ستاره کیش هرچند 1 ستاره از هتل‌های 5 ستاره کمتر دارند اما تفاوت چشمگیری در ارائه کیفیت خدمات نخواهید دید. تمام هتل‌های کیش خدمات را آنقدر خوب ارائه می‌دهند که گردشگران و مهمان‌ها راضی و خوشحال به شهرشان برگردند.

هتل صدف
هتل 4 ستاره صدف یکی از هتل‌های مقرون به صرفه برای اقامت است. اتاق‌های هتل بسیار شیک هستند و تمام امکانات لازم برای یک اقامت دنج و راحت را برای مهمانان فراهم کرده‌اند. هتل از فرودگاه فاصله چندانی ندارد و تا مراکز خرید هم راهی ندارید. می‌توانید از تور جزیره گردی و بلیط‌های تخفیف هتل برای تفریح‌های آبی و غواصی هم استفاده کنید. هر لحظه از شبانه روز که از هتل بیرون بیایید تاکسی‌هایی هستند که شما را به مراکز دیدنی و خرید برسانند. رستوران فرانسوی، رستوران دلفین و رستوران سنتی هتل غذاهای ایرانی و دریایی سرو می‌کنند.

هتل صدف کیش

هتل آرامیس
هتل 4 ستاره آرامیس هم یک هتل نوساز است و اگر اهل خرید هستید موقعیت این هتل در نزدیکی به مراکز خرید کیش می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در رستوران‌های هتل آرامیس غذاهای لذیذ ایرانی، فرنگی و دریایی سرو می‌شود و در کافی شاپ‌های آن می‌توانید انواع نوشیدنی و میان وعده‌های سبک را نوش جان کنید.

هتل فلامینگو
هر چند جزیره کیش کوچک است و دسترسی به تمام جاذبه‌های آن به سادگی امکان پذیر است اما با اقامت در هتل فلامینگو شما شاید حتی نیاز به تاکسی هم برای دسترسی به بسیاری از مراکز خرید و جاذبه‌های تفریحی نداشته باشید. هتل 4 ستاره فلامینگو، هتلی بسیار تمیز است که کادر حرفه‌ای آن سالهاست میزبان خوبی برای مهمانان جزیره بوده‌اند. موقعیت هتل و دسترسی راحت به بازارهای زیتون، مروارید، پانیذ و مراکز تجاری کیش، ونوس، مریم و اسکله تفریحی و همچنین قیمت مناسب هتل هتل فلامینگو را انتخاب مهمانان جزیره زیبای کیش کرده است.

هتل فلامینگو کیش

تفریح‌ های دریایی
سفر به کیش بدون لذت بردن از تفریح‌های آبی آن مثل این است که تا پاریس رفته باشید و به دیدن برج ایفل نرفته باشید و یا بدون دیدن رودخانه تایمز و کاخ باکینگهام از لندن خداحافظی کنید.

غواصی
غواصی در کیش

غواصی شاید اولین تفریح دریایی نباشد که موقع صحبت از هیجان بازی‌ها و سرگرمی‌های آبی به ذهن‌تان برسد اما بدون شک متفاوت‌ترین آن‌ها خواهد بود. در ساحل‌های مرجانی جزیره، مرجان‌ها آب خلیج فارس را آن قدر فیلتر می‌کنند که شما فرصت غواصی در آب‌هایی به زلالی اشک چشم خواهید داشت. اگر تا حالا دنیای زیر آب را فقط در مستندها دیده بودید حالا از نزدیک می‌توانید با ماهی‌های رنگارنگ شنا کنید، با دلقک ماهی‌ها و مرجان‌های رنگی عکس بگیرید و خودتان را مهمان تجربه متفاوتی در جزیره بکنید.قیمت غواصی 150 هزار تومان است.

اسکوتر زیر دریایی کیش
البته غواصی کردن تنها راه رفتن به دنیای زیر آب نیست، حالا در کیش می‌توانید با اسکوتر زیر دریایی که یکی از جدیدترین سرگرمی‌های جزیره است هیجان را در اوج خود تجربه کنید. برای اسکوتر سواری حتی نیازی ندارید شنا بلد باشید یا اینکه بخواهید تجهیزات غواصی را با خودتان حمل کنید، کافی است دل به آب بزنید و لذت ببرید. قیمت بلیط اسکوتر زیردریایی 200 هزار تومان است.

اسکوتر زیر دریایی کیش

شاتل سواری
اگر با دوستان‌تان، با خانواده و دسته جمعی به کیش سفر کرده‌اید فرصت بی نظیر شاتل سواری را از دست ندهید. در شاتل سواری شما سوار یک تیوب می‌شوید و قایق تندرو با سرعت بالا این تیوب را روی دریا می‌کشاند و شما غرق در هیجان و آدرنالین خواهید شد.قیمت بلیط شاتل 50 هزار تومان است.

شاتل سواری در کیش

 

بنانا سواری
بنانا هم شبیه شاتل است و با سوار شدن در تیوپ موزی قایق تندرو آن را می‌کشد. شما هم می‌توانید در اوج هیجان و بالا و پایین رفتن روی آب سلفی بگیرید و لذت ببرید. قیمت بلیط بنانا 50 هزار تومان است.

فلای بورد کیش
اگر عاشق ارتفاع هستید، عاشق فلای بورد خواهید شد و اگر هم از ارتفاع ترس دارید شاید این تفریح ترکیب با هیجان فرصت خوبی برای خداحافظی با ترس از ارتفاع باشد. در این وسیله تفریحی شما روی پایه‌ای قرار می‌گیرید که به جت اسکی متصل است و البته در هوا نگه داشته می‌شوید و فشار آب هر طور که بخواهد شما را به هیجان در می‌آورد. قیمت بلیط فلای بورد 200 هزار تومان است.

فلای بورد کیش

کیبل اسکی کیش
گفته می‌شود که کیبل یا کابل اسکی کیش تا سال 95 بزرگترین مرکز برای این تفریح آبی پر از هیجان و البته ایمن بوده است. کیبل اسکی کیش حدود 860 متر طول دارد و همزمان 12 نفر می‌توانند از آن استفاده کنند. قیمت بلیط کیبل اسکی 45 هزار تومان است.

کیبل اسکی کیش

پاراسل
برای تجربه این ورزش هیجان انگیز شما سوار چتر پاراسل می‌شوید و این چتر با سرعت زیاد با قایق کشیده می‌شود. همچنان که در آسمان آبی جزیره اوج می‌گیرید، می‌توانید از آن بالا از تماشای آب‌های کریستالی خلیج فارس که زیر نور آفتاب طلایی شده‌اند لذت ببرید. قیمت بلیط پاراسل 120 هزار تومان است.

پاراسل کیش

بیگ بال
احتمالا شما هم اولین بار این ورزش را در ویدئوهای سرگرمی و تفریحی خارجی دیده باشید ولی حالا می‌توانید این تفریح فوق‌العاده را در جزیره تجربه کنید. در ساحل مرجان کیش می‌توانید وارد این توپ‌های بزرگ شوید و با قل خوردن توپ‌ها غرق در هیجان و حس و حال خوب شوید. معممولا در گرمای بسیار زیاد این تفریح ارائه نمی‌شود چرا که گرمای بالا ممکن است به توپ‌های پلاستیکی آسیب بزند و برای کسی که داخل آن است دردسر درست کند.

گشت با قایق تندرو
اگر هیچ کدام از تفریح‌های آبی جزیره را امتحان نکنید، از دور زدن در خلیج فارس با قایق‌های تندرو نباید بگذرید. قیمت گشت با قایق 80 هزار تومان است.

قایق سواری در کیش

شناور آکواریوم
شناور آکواریوم با کف شیشه‌ای و پنجره‌هایی در عمق آب شما را به تماشای دنیای رنگارنگ زیر آب می‌برد. اینجا پذیرایی و رستوران هم دارد.

قایق‌ های  آکواریومی
شب‌ها اسکله تفریحی کیش دیدن دارد و پاتوقی شده برای مردم محلی و گردشگران برای پیاده روی، قایق سواری و بستنی خوردن. اینجا می‌توانید سوار قایق‌های تفریحی شوید که خود محلی‌ها آن‌ها را هدایت می‌کنند و اغلب بساط رقص و موسیقی محلی هم به راه است. این قایق‌ها شما را به قسمتی از خلیج فارس می‌برند که با استفاده از پروژکتورهای قوی و کف شیشه‌ای قایق می‌توانید انواع ماهی‌ها و آبزیان را ببینید و کیف کنید. قیمت این قایق‌های تفریحی به ازای هر نفر 35 هزار تومان است.

قایق‌های اکواریومی در کیش

پلاژ بانوان کیش
پلاژ بانوان کیش در شمال شرقی جزیره قرار دارد و فضای اختصاصی برای شنا را در اختیار خانم‌ها قرار می‌دهد. در این پلاژ حمام اختصاصی با آب شیرین در نظر گرفته شده است. بعد از شنا و آب تنی در آب‌های زلال خلیج فارس می‌توانید خودتان را در زیر سایه‌بان‌ها مهمان انواع نوشیدنی و خوراکی بکنید که از بوفه پلاژ می‌توانید تهیه کنید. خدمات ماساژ و بافت مو مو هم در ساحل پلاژ ارائه می‌شود. ورودی پلاژ خانم‌ها 10 هزار تومان است.

بخشی از پلاژ هم سایت غواصی است که می‌توانید به کمک مربی‌های حرفه‌ای غواصی را تجربه کنید.

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

همه ما چشممان در فیلم‌ها یا شبکه‌های اجتماعی به جمالشان روشن شده است، خیلی از ما حسرت داشتنشان را خوردیم، ولی تنها تعداد کمی تجربه نشستن داخل یک کمپر را داریم. همین موضوع نوشتن از سفر با کمپر را برایمان جذاب کرد.
 

آیا راندن کمپر‌ها مشکل قانونی دارد؟

یک سؤال مهم درباره کمپر‌ها این است که آیا راندن آن‌ها از لحاظ قانونی مشکل دارد؟ طبق قانون هرگونه تغییر کاربری خودرو سواری خلاف قانون است و اگر پلیس چنین خودروی را بگیرد، آن را متوقف خواهد کرد. این یعنی راندن کمپرون‌ها و سایر هوم‌موتور‌هایی که در کارگاه ساخته می‌شوند، خلاف قانون است. البته صاحبان این کمپر‌ها می‌گویند اگر ظاهر کمپر از بیرون با یک خودرو معمولی فرق نداشته باشد، معمولا پلیس سخت نخواهد گرفت. راندن هوم‌موتور‌های کارخانه‌ای و کمپر‌های کشنده، ولی کاملا قانونی است، پلاک مجزا دارند، در کارت خودرو ظرفیت و نوع کاربریشان قید می‌شود و مشکلی در رفت‌وآمد ندارند.


ماجرای کمپر‌های وانتی کمی متفاوت است، صاحبان این کمپر‌ها به‌نوعی قانون را خم می‌کنند و از زیرش رد می‌شوند. وانت‌ها بر اساس قانون اجازه حمل بار با وزن و حجمی مشخص را دارند. کمپر‌های وانتی طوری ساخته می‌شوند که از این حجم و وزن تخطی نکنند. اگر پلیس یک کمپر وانتی را متوقف کند، صاحب خودرو می‌گوید دارد باری را جابه‌جا می‌کند که قابل پایین آوردن از خودرو و منطبق بر قوانین حمل بار است. یک جور‌هایی خودشان هم می‌دانند دارند کلک می‌زنند، ولی به گفته چند نفری که تجربه داشتن کمپر وانتی دارند، پلیس به آن‌ها هم سخت نمی‌گیرد. اما به هرحال هر خودرو کمپری، چه ون یا مینی‌بوس که طراحی داخلش عوض شده باشد، چه وانت که رویش کمپر نصب کرده باشند، وقت تعویض پلاک باید به شکل اولش دربیاید.
 

تهیه کمپر چقدر هزینه بر می دارد؟

برویم سر اصل مطلب. داشتن کمپر چقدر برایتان آب می‌خورد؟ اگر بخواهید بروید سراغ کمپر‌های کارخانه‌ای باید دست‌کم یک میلیارد تومان ناقابل کنار بگذارید. پول زیادی هم نیست! همین الان قیمت یک نیسان شاسی‌بلند ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون به بالاست.

 

حالا فکر کنید کلی تجهیزات زندگی هم داخلش داشته باشد. کمپر‌های مینی‌بوسی و اتوبوسی هم که بالای یک میلیارد قیمت دارند. اگر بودجه‌تان در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون است، می‌توانید بروید سراغ خرید یک کمپر کشنده و خودروی قوی که کمپر را ببندید پشتش.

 

کمپر‌های کشنده خوب که مجهز به دست‌شویی، حمام، تلویزیون، صندلی، تختخواب، ظرف‌شویی، پمپ و مخزن آب، تلویزیون، کولر و بخاری و... است، از ۷۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون قیمت دارند.

چند شرکت ایرانی کارشان ساخت کمپر‌های کشنده استاندارد است و کیفیت کارشان هم بدک نیست، این را مشتریانشان در اینستاگرام تأیید می‌کنند.

 

با همین بودجه می‌توانید سراغ کمپر وانتی هم بروید و ۲۰۰ میلیون بدهید برای یک وانت قوی. مثلا یک تویوتا لندکروز مدل پایین و ۱۰۰ میلیون هم بدهید برایش یک کمپر بسازند و روی وانت سوار کنند. شرکت‌هایی که چنین کاری را برایتان انجام بدهند، در ایران زیاد نیستند و شاید مجبور باشید برای تهیه چنین کمپری به تبریز یا تهران بروید.

 

اگر بودجه‌تان در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون است، بروید سراغ تبدیل یک استیشن یا ون به کمپر. هرچه پول بیشتر بدهید، خودرو بهتر و تجهیزات داخلی بیشتر نصیبتان می‌شود. چندتا کارگاه اسم‌ورسم‌دار هستند که کارشان تبدیل خودرو به کمپر است و در اینستاگرام و دیوار می‌شود به‌راحتی پیدایشان کرد.
 

انواع و اقسام کمپر‌

اگر بخواهم خیلی لغت‌نامه‌ای کمپر را تعریف کنم، باید چنین چیزی بگویم: کمپر (Camper) اتاق یا خانه متحرکی است که می‌تواند به حالت‌های مختلف به خودرو شما متصل شود یا حتی جزئی از خودرو شما باشد. احتمالا در خیابان ون‌هایی را دیده‌اید که داخلشان را به محل فروش بستنی، قهوه یا ساندویچ تبدیل کرده‌اند، یک تختخواب، دست‌شویی، حمام، اجاق گاز، ظرف‌شویی و میز هم به طراحی داخل این ون‌ها اضافه کنید، نتیجه می‌شود کمپری نقلی و کوچولو.

 

البته همه کمپر‌ها نقلی و کوچولو نیستند، بعضی کمپر‌ها از تغییر طراحی داخلی مینی‌بوس یا اتوبوس به وجود می‌آیند و حسابی لوکس هستند. اصلا بگذارید اول درباره انواع کمپر‌ها صحبت کنیم، بعد برویم سراغ قیمت و طریقه خرید یا ساختشان و کمی از جزئیات زندگی در این خانه‌های متحرک بگوییم.


کمپر‌های کشنده

این مدل از کمپر‌ها سوئیت کوچکی هستند که زیرش ۴ تا (یا ۲ تا) چرخ دارد و به یک خودرو قوی بسته می‌شوند و در جاده‌ها به حرکت درمی‌آیند. کمپر‌های کشنده در دنیا خیلی رایج هستند، چون نسبت به سایر کمپر‌ها امکانات بیشتری دارند، از طرفی از خودرو جدا می‌شوند و کاربری خودرو را محدود نمی‌کنند که این خودش امتیاز بزرگی است. مثلا راننده می‌تواند کمپر را از خودروتان جدا کند و برود اسنپ چندتا مسافر بزند، ولی با خودروی که داخلش تختخواب و حمام و دست‌شویی دارد، نمی‌شود در اسنپ کار کرد. از شوخی بگذریم، کمپر‌های کشنده در کنار نقاط قوتشان یک ضعف بزرگ دارند، این کمپر‌ها به درد زدن به دل جاده‌های خاکی و بیابان نمی‌خورند، چون وزن زیادی دارند و ممکن است در مسیر ناهموار چپ شوند. این کمپر‌ها بیشتر راست کار جاده‌های آسفالت هستند و برای کشیدنشان خودروی پرقدرت نیاز است.
 

 

همه آن چیزهایی که باید درباره سفر با کمپر و ون مسافرتی بدانید

 

کمپر‌های هوم‌موتور

از اسمشان مشخص است، خانه‌ای که یک موتور و ۴ چرخ دارد. این کمپر‌ها معمولا محصولات جانبی شرکت‌های خودروسازی هستند. بدنه همان بدنه مینی‌بوس، اتوبوس، ون یا خودرو استیشن است، ولی کاربری داخلی آن فرق کرده است. قیمت این‌طور خودرو‌ها قطعا بسیار زیاد است و اگر بخواهد به ایران بیاید، خیلی نجومی می‌شود. ولی راه ساخت آن در داخل کارگاه‌های شخصی باز است. یک مینی‌بوس یا ون می‌برید داخل کارگاه و داخل خودرو تبدیل می‌شود به خانه‌ای کوچک. در ایران چند شرکت معتبر هستند که کارشان تبدیل خودرو به کمپر است، البته این کار مشکلات قانونی هم به‌دنبال دارد که در ادامه مفصل درباره‌اش خواهیم گفت.
 

 

همه آن چیزهایی که باید درباره سفر با کمپر و ون مسافرتی بدانید

کمپرون‌ها

کمپرون‌ها همان‌طور که از اسمشان مشخص است، ون‌هایی هستند که داخلشان به خانه تبدیل شده است. این‌ها در حقیقت نوعی هوم‌موتور هستند، ولی، چون در ایران بیشتر کمپر‌ها شامل این مدل می‌شوند، برایشان دسته جدایی باز کردیم. مدل‌های ایرانی کمپرون‌ها بیشتر در کارگاه ساخته می‌شوند، چون مدل‌هایی که کارخانه‌های خودروسازی مثل بنز، هیوندا، سانگ‌یانگ، نیسان، فولوکس و... تولید می‌کنند بسیار گران است. معمولا علاقه‌مندان فولوکس واگن‌های قدیمی یا تویوتا هایس، غزال‌های روسی، ون‌های دلیکا و... را می‌خرند و در کارگاه به کمپرون تبدیل می‌کنند.
 

 

همه آن چیزهایی که باید درباره سفر با کمپر و ون مسافرتی بدانید

 

کمپر‌های وانتی

یک راه دیگر تبدیل خودرو به کمپر این است که یک وانت بزرگ و قوی بخرید، بعد یک کانکس مناسب و مجهز بسازید و روی وانت سوار کنید. این‌طوری یک کمپر وانتی (truckcamper) خواهید داشت. این کمپر‌ها نسبت به کمپرون‌ها و کمپر‌های کشنده یک مزیت بزرگ دارند، جان می‌دهند برای زدن به دل طبیعت و طی‌کردن مسیر‌های خاکی و پر چاله‌چوله. به‌ویژه که روی وانت‌های قوی و ۲ دیفرانسیل مثل تویوتا، نیسان، فوتون و... سوار می‌شوند.

همه آن چیزهایی که باید درباره سفر با کمپر و ون مسافرتی بدانید

 

ساخت کمپر چقدر زمان می‌برد؟

این را باید بگوییم که ساخت کمپر علاوه بر پول، به صبر هم نیاز دارد، چون ساخت یک موتورهوم در کارگاه دست‌کم ۲ هفته وقت می‌برد و ممکن است بیش از یک ماه هم زمان ببرد. کم و زیادش به امکاناتی بستگی دارد که مشتری می‌خواهد به خودرو اضافه کند. ساخت کمپر برای وانت هم زمان‌بر است و حتما باید بعد از خرید وانت و به‌صورت اختصاصی برای خودرو انجام شود. تنها راه سریع برای کمپردارشدن، رفتن سراغ کمپر‌های کشنده استاندارد است که از قبل در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها ساخته و انبار می‌شود.
 

امکانات رفاهی یک کمپر چقدر است؟

بیشتر کمپر‌ها معمولا امکاناتی مثل تختخواب، ظرف‌شویی، اجاق‌گاز، یخچال، دست‌شویی، حمام، منبع آب، میز، کابینت و... دارند. بستگی به ذوق و هزینه‌ای که خرج شود، می‌شود برای کمپر امکانات بیشتری مثل سامانه صوتی و تصویری، دستگاه تصفیه آب، کمد لباس، ماکروویو و... هم تهیه کرد. اگر کمپر از نوع کشنده یا مینی‌بوسی و اتوبوسی باشد، فضای بیشتر آن، امکان نصب مبلمان، کتابخانه و خیلی چیز‌های دیگر را هم خواهد داد. کمپر‌های اتوبوسی لوکسی در دنیا وجود دارد که می‌شود داخلش یک خودرو پارک کرد تا هر وقت اتوبوس سواری دل راننده را زد، بزند کنار و خودرو‌ش را از داخل اتوبوس بیرون بیاورد و با آن این‌طرف و آن‌طرف برود.
 

کمپر‌ها فاضلابشان را در طبیعت می‌ریزند؟

موضوع آب‌وفاضلاب در کمپر‌ها خیلی مهم است. بیشتر کمپر‌ها منبع آبی دارند که می‌تواند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر (کمتر و بیشترش کاملا به نیاز صاحب کمپر ربط دارد) آب در خودش جا بدهد. این منبع را می‌شود با پمپ از چشمه‌ها یا آب شهری پر کرد. معمولا آبی که در کمپر برای دست‌شویی و حمام استفاده می‌شود، در منبعی داخل خود کمپر ذخیره می‌شود و بعد از رسیدن به شهر‌ها داخل چاه‌های فاضلاب تخلیه می‌شود.
 

برق و گاز کمپر‌ها از کجا تأمین می‌شود؟

کمپر‌ها مولد برق جداگانه ندارند، برق آن‌ها از طریق دینام خودرو تأمین می‌شود. کمپر‌ها یک باتری قوی و بزرگ دارند که این برق را در طول حرکت خودرو در خودش ذخیره می‌کند و در طول اقامت و اسکان در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. گاز اجاق‌های کمپر‌ها هم با کپسول‌های گاز کار می‌کند، البته که امکان استفاده از اجاق‌های برقی هم وجود دارد.
 

آیا می‌شود به‌جای خرید، کمپر اجاره کرد؟

چرا نشود. همین الان اگر در دیوار جست‌وجو کنید، با آگهی‌های مختلفی دراین‌باره مواجه می‌شوید. برای اجاره یک کمپرون جادار با ظرفیت ۵ نفر روزانه باید حدود یک میلیون تومان اجاره پرداخت کنید. قبل از اجاره هم طبق قاعده باید وثیقه لازم و مناسب به صاحب کمپر بدهید. البته سفر با خودرو ناشناس همیشه نگرانی‌هایی به‌دنبال دارد. اگر خودرو قوی داشته باشید، می‌توانید یک کمپر کشنده اجاره کنید و به آن ببندید.
 

با کمپر می‌شود سفر خارجی هم رفت؟

با کمپر‌هایی که در کارگاه‌ها ساخته می‌شود، نمی‌شود از مرز خارج شد. برای خروج از مرز یا باید کمپرتان ساخت کارخانه معتبر خودرو باشد یا کمپر استاندارد کشنده داشته باشید.
 

امنیت کمپر‌ها چقدر است؟

کمپر‌ها به‌نوعی خانه دوم آدم هستند و داخلشان وسایل ارزشمند زیادی پیدا می‌شود، برای همین است که همیشه در خطر سرقت قرار دارند. بهترین راه برای حفظ امنیت کمپرها، استفاده از دزدگیر و محکم‌کردن در و پنجره‌هاست.

 

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

سفر احتمال ابتلا به عفونت با ویروس کرونا و انتشار این ویروس را در جهان افزایش می‌دهد. به همین دلیل ماندن در خانه و پرهیز از سفر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای خود و دیگران به عفونت با ویروس کروناست.

 

بسیار سفر نباید!

مهم‌ترین نکته این است که در صورت احساس کسالت و بیماری، یا در صورتی که طی ۱۴ روز گذشته یکی از اطرافیان ما دچار عفونت با ویروس کرونا شده است، سفر نرویم.

هم‌چنین به هیچ وجه با افراد بیمار و ناخوش همسفر نشویم.

با این وجود، اگر در دوره شیوع ویروس کرونا ناچار به سفر هستیم، ضروری است نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

  • احتمال دارد حین سفر به عفونت کرونا مبتلا گردیم و دچار علائم بیماری کرونا شویم.
  • حتی اگر علامت‌دار نشویم هم ویروس کرونا را در بین اطرافیان انتشار خواهیم داد.
  • اگر در طول سفر فاصله فیزیکی ما با دیگران کمتر از یک و نیم متر باشد، احتمال ابتلای ما یا دیگران به عفونت کرونا بیشتر می‌شود.
  • اگر ما یا همسفران‌مان در گروه پرخطر هستیم و در صورت ابتلا به عفونت کرونا به احتمال زیاد به علائم شدید یا بسیار شدید دچار می‌شویم، بهتر است سفر را کاملا محدود کنیم یا از آن بپرهیزیم. (گروه پرخطر شامل افراد سالخورده یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند دیابت و بیماری‌های تنفسی یا افراد تحت درمان با داروهای کاهش دهنده قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.)
  • اگر اشخاصی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم در گروه پرخطر هستند، با توجه به افزایش احتمال ابتلای ما در سفر به ویروس کرونا (حالت علامت‌دار یا بدون علامت)، باید در هنگام بازگشت از سفر تمهیدات لازم را بیندیشیم.
  • در برنامه‌ریزی خود به قوانین مبدا و مقصد در مورد قرنطینه پس از سفر توجه کنیم.

اگر با توجه به همه این موارد به سفر رفتیم، باید در طول سفر نکات بهداشتی پیشگیری از سرایت ویروس کرونا را با دقت رعایت نماییم، به‌ویژه شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی.

 

سفر هوایی در دوران کرونا

ایستادن در صف بازرسی و سالن فرودگاه معمولا با قرار گرفتن در فاصله نزدیک با دیگران و لمس برخی سطوح همراه است. خوشبختانه با توجه به شیوه گردش هوا و تصفیه هوا درون هواپیما، امکان انتشار ویروس و سایر میکروب‌ها داخل هواپیما بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

اما از سوی دیگر، نشستن در هواپیمای پر از مسافر، در فاصله کمتر از یک و نیم متر در کنار دیگران و برای مدت چندین ساعت، به لحاظ انتشار ویروس کرونا کار پرخطری به شمار می‌آید.

 

سفر زمینی با وسایل نقلیه عمومی در دوران کرونا (با اتوبوس یا قطار)

در سفر با اتوبوس یا قطار در بیشتر موارد مجبور هستیم در فاصله کمتر از یک و نیم متر با دیگران برای چند ساعتی بنشینیم و این کار با توجه به شیوع ویروس کرونا، پرخطر محسوب می‌شود.

 

سفر زمینی با خودروی شخصی در دوران کرونا

توقف در بین راه برای سوخت، غذا و نیازهای بهداشتی ما را در معرض فاصله نزدیک با سایر افراد یا لمس سطوح قرار می‌دهد.

 

پیش‌بینی نیازهای سفر در دوران شیوع ویروس کرونا

اگر هم‌چنان مجبور به سفر هستیم، پیش‌بینی‌های زیر می‌تواند خطر سفر در دوران کرونا را به حداقل ممکن برساند:

  • به اندازه کافی دارو برای مصرف در طول سفر همراه داشته باشیم تا نیازی به رفتن به داروخانه نباشد
  • به مقدار کافی ژل یا محلول الکلی ضدعفونی‌کننده دست همراه خود و در دسترس داشته باشیم
  • یک ماسک پارچه‌ای چندلایه داشته باشیم که در محل‌های عمومی و شلوغ از آن استفاده کنیم
  • آب و غذای کافی همراه داشته باشیم. احتمال بسته بودن رستوران‌ها در شرایط کنونی بسیار زیاد است و نشستن در رستوران نیز به لحاظ انتشار ویروس کرونا خطرات خاص خود را به همراه دارد.
  • اگر در هتل یا جای عمومی اقامت داریم، پیش از هر کاری نسبت به ضدعفونی کردن سطوح پرتماس و تهویه هوای آنجا و رعایت سایر نکات بهداشتی اقدام کنیم

 

دو پرسش

آیا در دوران کرونا سفر و اقامت در منزل اقوام یا دوستان بی‌خطر است؟

سفر احتمال انتشار و ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

این خطر به‌خصوص در صورت شیوع بالای کرونا در مبدا یا مقصد بیشتر هم می‌شود.

رفتن به منزل کسانی که در دسته پرخطر قرار دارند، با خطر بیشتری برای آن‌ها همراه است؛ زیرا این افراد در صورت ابتلا به عفونت کرونا علائم شدیدی را نشان خواهند داد. 

 

آیا سفرهای طبیعت‌گردی و اردویی بی‌خطر هستند؟

در مناطق جغرافیایی که شیوع ویروس کرونا زیاد است، سفرهایی که با استفاده از امکانات اردویی (کمپینگ) و در دل طبیعت انجام می‌شود احتمال انتشار و ابتلا به ویروس کرونا را زیاد می‌کند؛ زیرا این مسافران در بسیاری از مناطق ناچار باید از امکانات عمومی استفاده کنند و ممکن است در فاصله کمی از سایرین قرار بگیرند.

رفتن به نقاط بسیار دور از دسترس هم مشکلات خاص خود را دارد؛ زیرا در صورت بروز بیماری، دسترسی به امکانات پزشکی در این نقاط بسیار دشوار است.

 

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

سوغات استراسبورگ

اگرچه استراسبورگ اکنون در فرانسه قرار دارد، ریشه آلمانی آن بسیار مشهود است. استراسبورگ، پایتخت منطقه‌ آلزاس و یکی از جاهای دیدنی فرانسه، در کنار رود راین قرار دارد. بخش‌های قدیمی استراسبورگ، بسیار دیدنی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو، برای حفاظت بیشتر به ثبت رسیده است. این شهر در قرن‌ها بارها بین فرانسه و آلمان دست‌به‌دست شده است بنابراین سنت‌های دو کشور و سبک زندگی آن‌ها، هم‌زمان با هم در استراسبورگ دیده می‌شود. این تنوع فرهنگی را تقریبا در همه‌ جنبه‌های زندگی در استراسبورگ خواهید دید.

استراسبورگ در عین حال که حال و هوای سنتی و جذاب خود را در محله‌های تاریخی حفظ کرده، یک کلان‌شهر جذاب و مدرن است. هرآنچه که از یک مقصد جذاب اروپایی انتظار دارید، در استراسبورگ پیدا می‌شود. خریدن سوغات، یکی از بهترین بخش‌های سفر شما به استراسبورگ خواهد بود. گشت‌وگذار در مغازه‌ها و خیابان‌ها برای پیدا کردن هدایایی که یادآور سفر است، تجربه‌ خوشایندی است که نباید از دست بدهید. در ادامه، تعدادی از سوغاتی‌های استراسبورگ را معرفی می‌کنیم.

عروسک‌های پولیشی لک لک
عروسک های پولیشی لک لک سوغات استراسبورگ

چندین قرن است که لک‌لک‌ها در استراسبورگ و منطقه‌ آلزاس زندگی می‌کنند. این پرنده نقش مهمی در فرهنگ عامه‌ منطقه‌ آلزاس دارد و به‌عنوان نمادی از شادی و وفاداری شناخته می‌شود و باروری و خوش‌شانسی به ارمغان می‌آورد. در تابستان، این پرنده‌ها بالای بام‌ها دیده می‌شوند و البته در زمستان‌ها به کشورهای گرم‌تر مهاجرت می‌کنند. گاهی تا آفریقای جنوبی برای پیدا کردن یک خانه‌ گرم‌تر سفر می‌کنند. در اوایل بهار، لک لک‌های نر برای مهیا کردن لانه‌ها و تعمیر آن‌ها به آلزاس برمی‌گردند. 

در دهه‌ ۱۹۷۰ میلادی، جمعیت لک‌لک‌ها به‌طور جدی مورد تهدید قرار گرفته بود ولی در سال ۱۹۸۳، فرانسه پروژه‌ای برای افزایش جمعیت لک‌لک‌ها در آلزاس اجرا کرد که موفقیت‌آمیز بود.

در فروشگاه‌های سوغات در سراسر آلزاس می‌توانید عروسک‌های پولیشی لک لک را که به نمادی از این شهر تبدیل شده‌اند، به‌عنوان هدیه خریداری کنید.

کیک Kugelhopf
کیک شکلاتی با تزئین خاک قند از سوغات استراسبورگ

مشهورترین شیرینی منطقه‌ آلزاس، کیک Kugelhopf است. البته این کیک در کشورها و مناطق اطراف هم رواج دارد. دستورهای بسیاری برای تهیه‌ این کیک وجود دارد که نتیجه‌ نهایی آن‌ها، کیکی اسفنجی و خیس است. البته در منطقه‌ آلزاس این کیک را خشک‌تر می‌خورند و بعضی از مردم آن را در قهوه فرو می‌برند. قالب‌های سنتی این کیک، سرامیکی است ولی امروزه در قالب‌های سلیلکونی هم تهیه می‌شود. قالب‌های تهیه‌ این کیک هم می‌تواند سوغاتی خوبی از آلزاس باشد.

خانه‌های آلزاسی مینیاتوری
خانه های رنگارنگ مینیاتوری از سوغات استراسبورگ

آلزاس معماری منحصربه‌فردی دارد و سبک و سیاق بناهای آن، کاملا متمایز و قابل تشخیص است. این خانه‌ها با الوارهای چوبی و کاشی‌های سفالی شناخته می‌شوند. این سبک از معماری در کشورهای اطراف به‌خصوص آلمان هم وجود دارد. همچنین در سایر مناطق فرانسه نیز دیده می‌شود ولی در آلزاس به خاطر نزدیکی به منطقه جنگلی Vosges، جایی که الوارها در آن تهیه می‌شوند، این معماری بیشتر دیده می‌شود. در فروشگاه‌های سوغات، یکی از چیزهایی که حتما توجهتان را جلب می‌کند و معمولا گردشگران نمونه‌هایی از آن را به‌عنوان هدیه می‌خرند، خانه‌های مینیاتوری آلزاسی است. در بازارچه‌های سراسر شهر می‌توانید نمونه‌های سرامیکی این خانه‌های زیبا را خریداری کنید.

  • مهسا مقدم
  • ۰
  • ۰

سفرهای دانشجویی، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌هایی هستند که هر کسی می‌تواند در زندگی‌اش داشته باشد. در این مقاله قصد داریم توصیه‌های یک سفر اقتصادی دانشجویی را برای شما شرح دهیم.
آیا دانشجو هستید و آرزوی سفرکردن دارید، اما نمی‌دانید چطور باید هزینه لازم آن را بپردازید؟ کجارو در این مقاله قصد دارد به شما نکاتی را بیاموزد تا بتوانید، سفر خود را کاملا مقرون‌به‌صرفه کنید. از شغل‌های نوشتن متون آکادمیک گرفته تا صرفه‌جویی در مکان‌های اقامتی و وسایل حمل‌و‌نقل، در ادامه اطلاعاتی که برای شروع یک سفر ارزان، پس از به اتمام رسیدن همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، به آن نیاز دارید را در اختیار شما خواهیم گذاشت.
۱. یک برنامه جامع و همه‌جانبه بریزید
سفرهای بدون محدودیت و بدون برنامه‌ریزی، زمانی که زمان و پول کافی در اختیار دارید، بسیار خارق‌العاده و فراموش‌نشدنی هستند، اما اگر یک گردشگر اقتصادی هستید، مهم‌ترین نکته، در نظر گرفتن یک استراتژی محتاطانه و همه‌جانبه است.
پیش‌بینی جزئیات به‌ظاهر ناچیز، خیلی مهم نیست، اما بهتر است که بدانید در هر شهر، چه مدت زمانی اقامت دارید و به چه ترتیبی می‌خواهید از آن‌ها دیدن کنید. دانستن مدت زمان سفر، به‌معنای صرفه‌جویی در محدودیت مالی شما است.
۲. در فصل‌های خلوت گردشگری سفر کنید
 
از سفر کردن در فصل‌های داغ گردشگری با هزینه‌های دوبرابری و گاه چند برابری، اکیدا خودداری کنید. بهترین دوره‌های فصلی هر شهر را کشف کرده و پس از آن در تاریخ‌های دیگری، بازدید خود از آن منطقه را رزرو کنید. نام این دوره طلایی سفر، «فصل میانه» (shoulder season)، یا دوره‌ای از سال، بین فصل رونق و رکود است؛ زمانی که آب‌و‌هوا به‌اندازه فصل داغ گردشگری، گرم نیست، اما سفر به همان اندازه، لذت‌بخش است.
هزینه میانگین بلیط‌ها و مکان‌های اقامتی در فصل خلوت گردشگری سال، معمولا کمتر هستند، برای همین، این زمان از سال هم، فرصتی مغتنم و عالی برای مسافران صرفه‌جو به شمار می‌آید.
۳. در هزینه‌های اقامتی صرفه‌جویی کنید
به‌جای هتل به خوابگاه بروید، یا حتی بهتر، به‌دنبال مکانی برای اقامت از طریق آپارتمان‌های اجاره ای «ایر بی‌ان‌بی» (Airbnb) و اپلیکیشن «کوچ‌سرفینگ» (Couchsurfing) بگردید. یکی از مزیت‌های این مدل اقامت این است که شما می‌توانید گزینه‌های شگفت‌انگیزی با قیمت‌های نسبتا پایین در آپارتمان‌ها پیدا کنید. یکی دیگر از فوایدی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، این است که علاوه بر بازدید از یک کشور و جاذبه‌های آن، این فرصت برای شما فراهم می‌شود تا شهروندان و فرهنگ زندگی آن سرزمین را نیز بشناسید.
میزبان‌ها، معمولا به‌طرز استثنایی‌ای، مهمان‌نواز هستند و همیشه خوشحال می‌شوند تا شهر خود را به شما نشان دهند و راهنمایی‌تان کنند. در هر صورت، مراقب باشید! قبل از سفر، حتما نظرات و بازخوردهای سایت کوچ‌سرفینگ را بخوانید. میزبان‌هایی را انتخاب کنید که حداقل تاکنون ۲۰ مهمان داشته‌اند و به‌صورت منظم از سایت دیدن می‌کنند. زمان و تاریخ بازدید هر میزبان، در صفحه شخصی او در سایت، درج می‌شود.
۴. کل کمد لباس خود را به‌همراه نیاورید
فقط وسایل و لباس‌هایی که واقعا به آن‌ها احتیاج دارید را در چمدان بگذارید. این مساله به‌صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها کمک خواهد کرد. با این وجود، فراموش نکنید که حتما شلوار، یک سوئیشرت راحت و یک کت بارانی به‌همراه داشته باشید، زیرا به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آب‌و‌هوا، چه‌زمانی تغییر می‌کند.
۵. بلیط‌های خود را زودتر بخرید
به یاد داشته باشید که حتما بلیط‌های خود را زودتر تهیه کنید، به‌خصوص بلیط برگشت را. به‌هیچ‌وجه نباید اجازه دهید که پول شما در سفر تمام شود، در حالی که بلیط بازگشت به خانه را هنوز نخریده‌اید. امکان خرید بلیط تقریبا تمام شرکت‌های هواپیمایی در هر زمانی در سال باز است و در روز پرواز، بسته می‌شود و همان طور که می‌دانید، هر چقدر به روز پرواز نزدیک شوید، قیمت بلیط بالاتر می‌رود.
۶. به بهترین زمان پرواز فکر کنید
بهترین زمان پرواز، پنجشنبه‌ها است. پروازهای وسط هفته نیز، ارزان‌ترین پروازها به شمار می‌آیند. به خاطر داشته باشید که قیمت بلیط‌ها در آخر هفته، بسیار گرا‌ن‌تر است. بعلاوه، همان طور که قطعا خودتان می‌دانید، باید با کلاس اقتصادی، پرواز کنید. لزومی ندارد که پول خود را برای خرید بلیط کلاس تجاری، هدر بدهید.
پولی که از خرید بلیط هواپیما صرفه‌جویی می‌کنید را می‌توانید برای غذا و مکان‌های اقامتی، خرج کنید. شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت، انتخابی عالی برای پروازهای کوتاه هستند و به‌صورت دائمی، طرح‌های تشویقی در اختیار مشتریان خود می‌گذارند.
۷. روش حمل‌و‌نقل در مقصد را هوشمندانه انتخاب کنید
 
با کنار گذاشتن هواپیماها و قطارهای بین‌المللی، می‌توانید کلی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. با کمک قطارهای محلی و اتوبوس‌ها، می‌توانید به‌صورت هم‌زمان در مقصد، بلیط تهیه کرده و هزینه‌ها را کم کنید. اتوبوس‌ها و قطارها ارزان‌تر از هواپیماها هستند و محدودیت مالی شما را به‌طور قابل توجهی در نظر می‌گیرند.
اتوبوس‌ها و قطارها نه‌تنها گزینه‌های ارزان‌تری هستند، بلکه گذراندن یک شب در آن‌ها، این فرصت را به شما می‌دهد تا در هزینه یک شب در هتل یا خوابگاه، صرفه‌جویی کنید. «هیچ‌کایکینگ» یا رایگان‌سواری نیز، گزینه بدی نیست؛ در حقیقت، این روش حمل‌و‌نقل، راهی فوق‌العاده برای یک دانشجو به شمار می‌آید، زیرا هیچ هزینه‌ای برای آن، پرداخت نمیکند. فقط مراقب باشید که اگر راننده به نظر، قابل‌اعتماد نیامد، وارد ماشین او نشوید.

  • مهسا مقدم